یک جنبه مهم برای حفظ عملکرد و ایمنی خودرو، مراقبت از دیسک چرخ است. آن‌ها که به‌عنوان دیسک ترمز نیز شناخته می‌شوند، دیسک‌های فلزی هستند که لنت‌های ترمز روی آن فشار می آورند تا خودرو را متوقف کنند. با گذشت زمان، دیسک‌های چرخ ممکن است به‌دلیل اصطکاک، گرما، رطوبت و قرارگرفتن در معرض نمک جاده فرسوده شوند، تاب بخورند یا زنگ بزنند.

برای جلوگیری از این مشکلات و مراقبت از دیسک ترمز، باید آن‌ها را به‌طورمرتب بررسی کنید تا در صورت آسیب‌دیدگی یا فرسودگی تعمیر یا تعویض شوند. در ادامه با ما همراه باشید تا نکاتی را در این‌باره به شما ارائه دهیم.

طرز کار دیسک چرخ چگونه است؟

نحوه عملکرد ترمز دیسکی

وظیفه اصلی دیسک چرخ، فراهم‌کردن سطحی برای چسبیدن لنت‌های ترمز، ایجاد اصطکاک و کاهش سرعت یا توقف چرخش چرخ خودرو است.

هنگامی‌که پدال ترمز را فشار می‌دهید، فشار هیدرولیک به کالیپر ترمز که لنت‌ها را در خود جای می‌دهد، وارد می‌شود. در این لحظه لنت‌ها روی دیسک چرخ از ۲ طرف فشار وارد می‌کنند و باعث ایجاد اصطکاک می‌شوند. این اصطکاک، انرژی جنبشی چرخ در حال چرخش را به انرژی گرمایی تبدیل می‌کند و به‌طور موثر سرعت خودرو را کاهش می‌دهد.

دیسک چرخ معمولا از چدن یا مواد کامپوزیتی مانند کامپوزیت‌های کربن ساخته می‌شود که خواص اتلاف حرارت مناسبی را ارائه می‌دهد. این مواد می‌توانند دماهای بالای ایجاد‌شده در هنگام ترمز را بدون تاب‌برداشتن یا تغییرشکل تحمل کنند.

طراحی دیسک چرخ جدید شامل کانال‌های تهویه یا پره‌هایی است که به دفع گرما و جلوگیری از محوشدن ترمز کمک می‌کند. این کانال‌ها اجازه می‌دهند تا هوا از طریق دیسک جریان یابد، آن را خنک کند و عملکرد ترمز حفظ شود.

توجه به این نکته ضروری است که دیسک چرخ با سایر اجزای سیستم ترمز مانند لنت ترمز، کالیپر و روغن ترمز کار می‌کند. بنابراین مراقبت از دیسک چرخ و نگهداری و بازرسی منظم این قطعات، برای اطمینان از عملکرد صحیح دیسک چرخ و عملکرد کلی ترمز بسیار مهم است.

قبل از اینکه به موضوع مراقبت از دیسک چرخ بپردازیم، یک توضیح ساده در مورد نحوه عملکرد ترمزهای دیسکی ارائه می‌کنیم:

  • فشار هیدرولیک: وقتی پدال ترمز را فشار می‌دهید، سیستم هیدرولیک را فعال می‌کند.
  • کالیپرهای ترمز: کالیپرهای ترمز لنت‌ها را در خود جای می‌دهند و در ۲ طرف دیسک ترمز قرار دارند.
  • اصطکاک و تولید گرما: با تماس لنت‌ با دیسک ترمز چرخان، اصطکاک ایجاد می‌شود.
  • کاهش سرعت یا توقف: اصطکاک بین لنت ترمز و دیسک باعث کاهش سرعت چرخ یا توقف کامل آن می‌شود که این بستگی به میزان فشار وارده به پدال ترمز دارد.
  • خنک‌سازی و رهاسازی: برای جلوگیری از گرمای بیش‌ازحد، ترمزهای دیسکی با کانال‌های تهویه یا پره‌هایی طراحی شده‌اند که اجازه می‌دهند هوا از طریق دیسک جریان یابد و گرما را از بین ببرد.
حتما بخوانید  رایج ترین مشکلات خودروهای هیوندای چیست؟
روش‌های مراقبت از دیسک چرخ

تفاوت ترمز دیسکی و کاسه‌ای

ترمزهای دیسکی و کاسه‌ای در طراحی، عملکرد و ویژگی‌های عملکرد تفاوت دارند. این تفاوت‌ها عبارتند از:

  • طراحی: ترمز دیسکی شامل یک دیسک است که با چرخ می چرخد و یک کالیپر که لنت ترمز را در خود جای می‌دهد. هنگامی‌که پدال ترمز فشار داده می‌شود، کالیپر لنت‌ها را روی دیسک فشار می‌دهد و باعث ایجاد اصطکاک برای کاهش سرعت یا توقف خودرو می‌شود. از سوی دیگر، ترمزهای کاسه‌ای دارای محفظه‌ای به شکل استوانه هستند که شامل کفشک‌های ترمز است. هنگامی‌که پدال ترمز فشار داده می‌شود، کفشک‌های ترمز در برابر سطح داخلی استوانه منبسط و باعث ایجاد اصطکاک برای کاهش سرعت یا توقف خودرو می‌شوند.
  • اتلاف حرارت: معمولا ترمزهای دیسکی در مقایسه با ترمزهای کاسه‌ای در دفع گرما موثرتر هستند. طراحی باز ترمزهای دیسکی باعث جریان هوا و خنک‌سازی بهتر می‌شود که به جلوگیری از بی‌تاثیر شدن ترمز و حفظ عملکرد ثابت آن کمک می‌کند. از طرف دیگر، ترمزهای کاسه‌ای دارای طراحی بسته هستند که ممکن است منجر به تجمع گرما و کاهش راندمان ترمز در استفاده طولانی‌مدت یا ترمز سنگین شود.
  • قدرت توقف: ترمزهای دیسکی معمولا قدرت توقف بهتری نسبت به ترمزهای کاسه‌ای دارند. طراحی ترمزهای دیسکی امکان تماس مستقیم و فوری‌تر بین لنت‌های ترمز و دیسک چرخ را فراهم می‌کند و در نتیجه ترمزگیری، سریع‌تر و پاسخ‌گوتر است. ترمزهای کاسه‌ای اگرچه هنوز موثر هستند، اما ممکن است به فشار پدال بیشتری نیاز و زمان پاسخ‌دهی کمی طولانی‌تر داشته باشند.
  • تعمیر و نگهداری و سرویس‌دهی: ترمزهای دیسکی در مقایسه با ترمزهای کاسه‌ای، نگهداری و سرویس‌دهی آسان‌تری دارند. اجزای ترمز دیسکی مانند لنت ترمز و دیسک‌ها در دسترس‌تر هستند و در صورت فرسوده شدن یا آسیب‌دیدگی می‌توان آن‌ها را به‌صورت جداگانه تعویض کرد. از طرف دیگر، ترمزهای کاسه‌ای به جداسازی و تنظیم بیشتری نیاز دارند، زیرا کفشک‌های ترمز و سایر اجزا در داخل کاسه چرخ قرار دارند.
نکات مهم در تعویض دیسک چرخ

روش‌های مراقبت از دیسک چرخ

نگهداری و مراقبت از دیسک چرخ خودرو برای حفظ عملکرد بهینه آن ضروری است. در ادامه چند روش برای نگهداری صحیح از آن‌ها را ارائه می‌کنیم.

تمیزکردن منظم

به‌طور منظم دیسک‌های چرخ خود را تمیز کنید تا کثیفی‌ها، گرد‌وغبار ترمز و سایر آلودگی‌هایی که ممکن است روی سطح آن جمع شوند از بین بروند.

اجتناب از مواد شیمیایی خشن

برای مراقبت از دیسک ترمز، از پاک‌کننده‌های اسیدی یا خورنده استفاده نکنید، زیرا می‌توانند به پوشش دیسک چرخ آسیب برسانند.

محافظت در برابر خوردگی

برای مراقبت از دیسک چرخ در برابر خوردگی و برای تمیز کردن راحت‌تر در آینده، از یک درزگیر یا موم چرخ استفاده کنید. این لایه محافظ می‌تواند به دفع کثیفی و گردوغبار ترمز کمک کند و دیسک چرخ را برای مدت طولانی‌تری تمیز نگه دارد.

حتما بخوانید  چند نکته مهم در مورد قوی شدن کولر خودر  

بازرسی منظم برای مراقبت از دیسک چرخ

به‌طور منظم دیسک‌های چرخ خودرو را برای یافتن هرگونه علائم آسیب‌دیدگی، مانند ترک، تراشه، یا لبه‌های خمیده بازرسی کنید. اگر متوجه هرگونه مشکلی شدید، برای جلوگیری از آسیب بیشتر و اطمینان از عملکرد ایمن، مهم است که به‌سرعت به آن‌ها رسیدگی کنید.

اجتناب از شرایط سخت

تاحدامکان، از قراردادن دیسک‌های چرخ خودرو در شرایط سخت مانند نمک جاده، مواد شیمیایی یا دمای شدید خودداری کنید. این عوامل می‌توانند خوردگی را تسریع کنند و به دیسک چرخ آسیب بزنند.

نکات مهم در تعویض دیسک چرخ

تعویض دیسک چرخ یک کار ساده اما مهم است. برای همین در این قسمت نکاتی را در این زمینه به شما ارائه می‌کنیم تا بهترین نتیجه را دریافت کنید.

  • مطمئن شوید که اندازه و نوع دیسک چرخ مناسب ماشین خود را دارید. اگر مطمئن نیستید، مشخصات سازنده را بررسی کنید یا با یک متخصص مشورت کنید.
  • برای بلندکردن خودرو از جک و برای ثابت کردن آن از پایه مخصوص استفاده کنید. هرگز زیر خودرویی که فقط توسط جک پشتیبانی می‌شود، کار نکنید.
  • مهره‌ها را باز کنید و دیسک چرخ قدیمی را بردارید. ممکن است برای برداشتن برخی از انواع دیسک چرخ به ابزار خاصی نیاز داشته باشید.
  • توپی و روتور ترمز را با برس سیمی یا پارچه تمیز کنید. هرگونه زنگ‌زدگی یا کثیفی را که ممکن است در نصب دیسک چرخ جدید اختلال ایجاد کند، پاک کنید.
  • دیسک چرخ جدید را با سوراخ‌های روی توپی تراز کنید و آن را محکم در جای خود فشار دهید. مطمئن شوید که به‌درستی در جای خود نشسته است.
  • مهره‌ها را روی پیچ‌ها قرار دهید و به‌صورت ستاره‌ای سفت کنید. از سفت کردن بیش از حد مهره‌ها اجتناب کنید، زیرا ممکن است به دیسک چرخ یا توپی آسیب برساند.
  • ماشین را پایین بیاورید و دیسک چرخ را برای یافتن هر‌گونه نشانه‌ای از لرزش یا ناهماهنگی بررسی کنید. اگر متوجه هر مشکلی شدید، از یک متخصص کمک بگیرید.

سخن پایانی

نگهداری و مراقبت از دیسک چرخ، یک جنبه مهم ایمنی و عملکرد خودرو است. برای نگهداری از آن‌ها، توصیه می‌شود که به‌طور مرتب آن‌ها را  تمیز کنید و از نظر هر نوع آسیب‌دیدگی یا سایش بررسی کنید. اگر دیسک‌های چرخ آسیب دیده یا فرسوده شده‌اند، باید در اسرع وقت تعویض شوند تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود. هنگام تعویض آن‌ها حتما به نکاتی که در این مقاله ارائه کردیم توجه کنید. شرکت ربانی پارت وارد کننده انواع قطعات یدکی هیوندا و لوازم یدکی کیا با بهترین قیمت و کیفیت در کنار شماست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *