ضد یخ یک نوع ماده رنگی است که مانع از یخ زدن موتور خودرو در هوای سرد می‌شود. بهترین ضد یخ‌های موجود در بازار حاوی مخلوط‌های شیمیایی هستند که ویژگی‌های آب را تغییر می‌دهند و مانع از یخ زدن آب در موتور می‌شوند. اگر در شهری با هوای سرد و برفی زندگی می‌کنید و یا در فصل زمستان اهل سفر و رفتن به جاده‌های کوهستانی هستید، برای اینکه عملکرد موتور خودرو شما در هوای سرد زمستان با مشکل مواجه نشود باید از ماده‌ای به نام ضد یخ استفاده کنید.

اگر قصد دارید از موتور خودرو در چهار فصل سال با این ماده محافظت کنید، حتما از نکات ذکر شده در ادامه این مقاله به عنوان راهنمای انتخاب ضد یخ استفاده نمایید.

انتخاب بهترین ضد یخ بازار برای ماشین

ضد یخ چیست؟

ضد یخ در واقع یک ماده شیمیایی است که از مخلوط اتیلن گلیکول یا پروپیلن گلیکول ساخته می‌شود و در سیستم خنک کننده رادیاتور خودروها از آن برای جلوگیری از یخ زدن موتور استفاده می‌کنند. این ماده علاوه بر تاثیری که در هوای سرد دارد، در هوای گرم هم مانع داغ شدن موتور می‌شود.

علاوه بر این بهترین ضد یخ‌‌های موجود در بازار حاوی بافت هایی هستند که ترکیبات ضد خوردگی دارد و مانع از خوردگی قطعات فلزی در سیستم خنک کننده یا همان رادیاتور و موتور خودرو می‌شوند.

کاربرد و ویژگی های ضد یخ

ضد یخ یک مکمل کاربردی است که مانع از یخ زدن سیستم خنک موتور خودرو در فصل زمستان می‌شود و در فصل گرما از آن به عنوان خنک کننده موتور استفاده می‌کنند. به صورت کلی از جمله مهمترین ویژگی‌ها و کاربردهای ضدیخ که باید حتما در زمان خرید به آن توجه شود می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • جلوگیری از انجماد آب: با اضافه کردن ضدیخ به آب رادیاتور در فصل سرما می‌توانید مانع یخ زدن آب داخل رادیاتور شوید و از موتور خودرو در برابر هوای سرد محافظت کنید.
  • کنترل دما: ضد یخ در فصل گرما هم باید به آب رادیاتور اضافه شود تا از جوش آوردن موتور جلوگیری کند و به عنوان خنک کننده در خودرو نقش خود را ایفا نماید.
  • جلوگیری از زنگ زدگی و اکسیداسیون: ضد یخ همچنین به عنوان روان کننده برای قطعات متحرکی که با آنها در تماس است همچون پمپ آب عمل می‌کند و مانع از خوردگی و پوسیدگی در قطعات رادیاتور می‌شود.
  • حفظ کیفیت آب: ضد یخ و ضد جوش با جلوگیری از تشکیل رسوبات و روغن در آب، کیفیت آب در سیستم خنک‌کننده موتور را حفظ کرده و از انسداد لوله‌ها جلوگیری می‌کنند.

چطور بهترین ضد یخ را برای خودرو انتخاب کنیم؟

بهترین ضد یخ باید نقطه جوش بالا و نقطه انجماد پایین، مقاومت در برابر زنگ ‌زدگی و خوردگی، قوی در انتقال حرارت، بدون تاثیر منفی بر رنگ خودرو، پایداری شیمیایی بالا، غیر قابل اشتعال و بدون بوی نامطبوع باشد. به صورت کلی در زمان خرید ضد یخ باید به ویژگی ذکر شده روی بسته بندی محصول توجه کنید و بهترین گزینه متناسب با نوع موتور و سیستم خنک کننده خودرو را تهیه نمایید. ضد یخ‌ها انواع و اقسام مختلفی دارند که در ادامه هریک از آنها را به شما معرفی خواهیم کرد.

نکته مهم در مورد ضدیخ

انواع ضد یخ

ضد یخ خودرو را به لحاظ مواد تشکیل دهنده می‌توان به دو دسته ضد یخ پایه روغنی و ضد یخ پایه الکلی تقسیم کرد. ضد یخ پایه روغنی که متداول ‌ترین نوع آن است در شرکت‌های مختلف تولید می‌شود و برای خودروهای قدیمی با رادیاتورهای ساخته شده از برنج یا مس بهترین انتخاب است. این نوع ضد یخ تا 24 ماه ماندگاری دارد و پس از استفاده از آن نیازی به تعویض ضد یخ نیست. در مقابل ضد یخ پایه الکلی از مواد آلی تهیه می‌شود و برای رادیاتورهای آلومینیومی مناسب است. این نوع ضد یخ تا 36 ماه ماندگاری دارد و با انواع مختلف قطعات موتور سازگار است.

  • ضد یخ آبی: این نوع ضد یخ‌ها برای حفظ دمای مناسب موتور خودرو و جلوگیری از یخ ‌زدگی آب در رادیاتور مورد استفاده قرار می‌گیرند، در ترکیب اصلی این ضدیخ‌ها معمولا از اتانول یا پروپیلن گلیکول استفاده می‌شود.
  • ضد یخ برای موتورهای دیزلی: برای موتورهای دیزلی ضد یخ‌ها باید ویژگی‌های خاصی داشته باشند تا از انجماد گوگرد در سیستم خنک ‌کننده جلوگیری کنند.
  • ضد جوش و ضد یخ ترکیبی: ضد یخ و ضد جوش ترکیبی ویژگی‌های همچون جلوگیری از انجماد آب و محافظت از سیستم خنک ‌کننده در برابر زنگ‌زدگی و اکسیداسیون را همزمان دارد و یک ضدیخ بسیار کاربردی است.
چطور بهترین ضد یخ را برای خودرو انتخاب کنیم؟

بهترین ضد یخ های بازار ایران

تنوع ضد یخ تولید شده در کارخانه‌های داخلی زیاد است و اغلب شرکت‌های تولید کننده محصولات و فرآورده‌های پتروشیمی در کشور با برند اختصاصی خود ضدیخ هم به بازار عرضه می‌کنند. البته در این بین کیفیت و محبوبیت برخی از برندها بیشتر است و اغلب افراد برای خودروهای شخصی خود از این برندهای مشهور ضد یخ را تهیه کرده و به عنوان مکملی برای جلوگیری از یخ زدگی و گرمازدگی موتور خودرو در چهار فصل سال استفاده می‌کنند. در حال حاضر بهترین برندهای ضد یخ ایرانی عبارتند از:

 ضد یخ چهار فصل کاسپین  (Caspian)

شرکت بزرگ کاسپین یکی از اصلی ترین تولید کننده‌های انواع ضدیخ ایرانی است که با ارائه محصولات با کیفیت به بازار توانسته رضایت مشتریان را جلب کند. ضد یخ‌های تولیدی این شرکت بهترین گزینه برای خودروهای داخلی است و با سیستم موتور خودروهای ایرانی هماهنگی خوبی دارد. خاصیت ضد جوش، ضد یخ، ضد کف، ضد زنگ و ضد خوردگی از جمله ویژگی‌های محصولات شرکت کاسپین است.

ضد یخ ایرانول

یکی از محبوب ترین ضد یخ‌های ایرانی را شرکت نفت و پتروشیمی ایرانول با نام تجاری ضد یخ ایرانول مدل AF-G تولید می‌کند. این محصول ایرانی برای موتور انواع خودروهای ایرانی و خارجی مناسب است و فرمولاسیون آن به نحوی طراحی شده که برای چهار فصل قابل استفاده باشد.

ضد یخ اسپیدی (Speedy)

اسپیدی هم جز بهترین برندهایی است که می‌توان از ضدیخ آن برای انواع خودروهای داخلی و خارجی استفاده کرد.  ضد یخ این شهر از  محصولات پرطرفدار در بازار ایران است که از اتیلن گلیکول و ترکیبات آلی تهیه می‌شود.

نکات مهم در انتخاب بهترین ضد یخ

عدم تعویض منظم ضد یخ خودرو می‌تواند منجر به از دست رفتن خاصیت ضد خوردگی و ضد زنگ آن شود. این مسئله می‌تواند عمر موتور و سیستم خنک ‌کننده را کاهش داده و نیاز به تعمیرات جانبی و هزینه‌های اضافی را ایجاد کند. علاوه بر این عدم تعویض ضد یخ می‌تواند خاصیت مقاومت در برابر سرما و گرمای ضد یخ را تخریب کند و در صورتی که این خاصیت از بین برود، ممکن است به موتور و سیستم خنک‌ کننده خودرو صدمات جدی وارد شود که تعمیر آن هزینه زیادی برای مالک خودرو دارد.

بنابراین باید سطح و کیفیت ضدیخ به صورت سالانه کنترل شود، معمولا ضدیخ‌ها را باید به صورت سالانه یا هر سه سال یکبار تعویض کرد. همچنین استفاده از ضدیخ‌های استاندارد و متناسب با نوع عملکرد سیستم خنک کننده اتومبیل هم جز نکات مهم در زمان خرید ضد یخ است.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به صورت کامل انواع ضد یخ و نحوه عملکرد این مایع مکمل را توضیح دهیم تا براساس نکات ذکر شده در این راهنمای انتخاب ضد یخ بتوانید بهترین مدل از این محصول را برای محافظت از سیستم خنک کننده و موتور خودرو در چهار فصل سال تهیه کنید. ربانی پارت به عنوان وارد کننده لوازم یدکی کیا و هیوندا برای مشاوره در خدمت شماست.

سوالات متداول

۱. بهترین زمان برای تعویض ضدیخ خودرو؟

بهترین زمان تعویض ضد یخ بعد از گذشت یکسال از زمان استفاده از آن است. البته ضدیخ‌های الکلی طول عمر بیشتری دارند و بازه زمانی تعویض این ضدیخ‌ها شامل دوره‌های سه ساله است.

۲. آیا استفاده از ضد یخ الزامی است؟

ضد یخ مانع از یخ زدگی مایع رادیاتور در زمستان و جوش آوردن خودرو در تابستان می‌شود. به علاوه این ماده زنگ زدگی و رسوب را نیز در رادیاتور از بین می‌برد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *