در این مقاله نگاهی به کیا سراتو سایپا خواهیم داشت. در این مقاله به مزایا و معایب نوع وارداتی می پردازیم. سراتو سایپا یکی از پرفروش ترین خودروهای بازار خودروی چین است و از بدو ورود و تولید طرفداران زیادی داشته است. سراتو معروفی که در اکثر شهرهای ایران می بینیم نسل دوم کیا کره ای است که در کارخانه سایپا با دو موتور مختلف و دو نوع دستی و اتوماتیک مونتاژ شد. 

کیا سراتو

البته سراتو های وارداتی هم در جاده های کشور تردد می کنند و بازارشان به اندازه نوع سایپا داغ نیست. سراتو که برای جایگزینی مگان به خط تولید سایپان نقل مکان کرد، خودرو و پیکاپی با کیفیت است که در شهر و جاده می توان به آن اعتماد کرد. 

کیا موتورز در سال 2003 پیکاپ شهری به نام سراتو را طراحی و به تولید انبوه رساند که با سایر محصولات این شرکت تفاوت داشت. این پیکاپ کامپکت در زمان معرفی به بازار جهانی با استقبال خوبی مواجه شد و در سال 2008 کیا نسل جدیدی از این خودرو را روانه بازار کرد. 

نسل دوم کیا

در سه کلاس سدان، پیکاپ  تولید شد و تنها مدل های سدان و پیکاپ آن وارد بازار ما شد.این خودرو در ابتدا فقط برای بازار داخلی وارد می شد و در آن زمان رقیب سرسخت مزدا 3 محسوب می شد. 

کیا سراتو سایپا مذاکراتی را با کیا برای مونتاژ نسل دوم کیا سراتو آغاز کرد و موفق شد این خودرو را در 4 مدل مختلف در سال 93 مونتاژ کند. 

ناگفته نماند که این مدل در حال حاضر تنها در چین و ایران تولید می شود، در حالی که سایر کارخانه های این شرکت در سراسر جهان نسل جدید (سوم)  را تولید می کنند. در این مقاله قصد داریم به بررسی سدان آپشنال 2 لیتری کیا سراتو بپردازیم و مزایا و معایب آن را به شما بگوییم. 

اکنون به دلیل از سرگیری تحریم ها و عدم همکاری کیا و سایپا، تولید سراتو سایپا به پایان رسیده است و احتمال عدم تولید این محصول در سایپا بسیار زیاد است. 

تست و بررسی سراتو مونتاژ سایپا+ معایب و مزایای سراتو مونتاژ
تست و بررسی کیا سراتو آپشنال سایپا

سایپا

 دارای دو موتور 1.6 لیتری و 2.0 لیتری است که هر دو موتور DOHC MPI و 4 سیلندر 16 سوپاپ هستند. خوشبختانه این موتورهای مونتاژ شده از نظر گشتاور و کیفیت تفاوت چندانی با نمونه های وارداتی ندارند و سایپا باید حداقل در این زمینه از لطف خریداران تشکر کند! 

هر یک از این موتورها با گیربکس 6 سرعته اتوماتیک یا دستی موجود است که نیروی موتور را به چرخ های جلو می فرستد.موتور 1.6 لیتری ضعیف ترین موتور این خودرو است که 124 اسب بخار قدرت و 156 نیوتن متر گشتاور تولید می کند و از حالت سکون 11 ثانیه تا 100 کیلومتر را طی می کند. 

موتور 2 لیتری ما 156 اسب بخار قدرت و 195 نیوتن متر گشتاور تولید می کند که به خودرو اجازه می دهد در کمتر از 10 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت برسد. کیا سراتو آپشنال دارای حداکثر سرعت 190 کیلومتر در ساعت است. 

 ویژگی مدل آپشن کیا سراتو

 می توان به کیسه هوای راننده و سرنشین جانبی، ترمز با ABS و EBD، سیستم ورود و استارت بدون کلید، کروز کنترل، سانروف برقی، تهویه مطبوع اتوماتیک، سیستم چندرسانه ای با ناوبری ماهواره ای اشاره کرد. دوربین، دنده پشت فرمان، روکش چرمی، چراغ های اتوماتیک و غیره. 

البته متاسفانه حتی در این مدل به اصطلاح آپشن هم خبری از ایمنی مهمی که در مدل های وارداتی شاهد آن هستیم نیست. 

مقایسه کیا سراتو سایپا با سراتو وارداتی

در این بخش به طور خلاصه نمونه سفارشی سایپا Serato را با نمونه وارداتی مقایسه می کنیم تا به شما بفهمانیم که در صورت خرید نمونه سایپا چه ویژگی هایی را از دست خواهید داد. 

1سایز لاستیک خودرو را از 17 به 16 کاهش یافته است. 

2.کاهش کیفیت متریال داخلی 

3.استفاده از ترمزهای کاسه ای در عقب خودرو به جای ترمز دیسکی 

4.حذف سیستم کنترل پایداری (ESP) 

5.حذف سیستم کنترل کشش (TCS) 

6.کم شدن کیسه هوای جلو و جانبی 

7.حذف سیستم گرمایش صندلی 

8.کاهش کیفیت رنگ روی بدنه خودرو 

 مزایا و معایب سراتو سایپا

در مجموع نوع سایپایی با  سراتو نسل دوم ظاهر قابل قبولی دارد. در واقع اگر این خودرو را در کنار نسل قبلی خود که اتفاقاً در ایران نیز بوده است قرار دهیم، متوجه پیشرفت های باورنکردنی کیا در طراحی خواهیم شد.  در این مقاله با قطعات سراتو اشنا خواهید شد. 

می توان گفت مهمترین بخش طراحی این محصول در مناسب بودن و هماهنگی هوشمند بین خطوط آن است. که انتقاد از ظاهر خودرو را سخت می کند، زیرا از هر زاویه ای به کیا سراتو نگاه می کنیم، با شکل و شمایل بی عیب و نقص روبرو می شویم. 

شکل برجسته کاپوت، چراغ های جلوی شیک، جلوپنجره اسپرت و سپرهای خوش فرم خودرو بیش از سایر قسمت ها جلب توجه می کند. فرم کلی بدنه ساده و شیک و اسپرت است تا رضایت اکثر سلیقه ها را جلب کند. 

در هر صورت با نگاهی به سال طراحی باید گفت که تیم کیا به خوبی عمل کرده و توانسته طراحی مناسب و منطقی را خلق کند که بعد از گذشت چند سال همچنان زیبا به نظر آید. 

 در داخل کابین با طراحی باکلاس و خوش طراحی روبرو هستیم که اگرچه کمی قدیمی است اما به دلیل چیدمان خوب و ارگونومی خوبش امتیازات قابل قبولی را به راحتی کسب می کند. تنها مشکل این است که مواد به کار رفته در نمونه های مونتاژ داخلی دچار افت کیفیت زیادی می شوند که بیننده را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. 

سیستم تعلیق خشک و ضعیف

یکی از مسائلی که هنگام خرید باید با آن دست و پنجه نرم کنید، سفتی سیستم تعلیق است که خریداران زمانی که پول زیادی برای خرید یک خودروی مونتاژ داخلی خرج می کنند، انتظار آن را دارند.به گفته برخی از مالکان خودرو، با تعویض سیلندر خودرو با لوله داخلی، تا حدودی از مشکلات سیستم تعلیق خودرو کاسته می شود. بر خلاف سیستم تعلیق نسبتا خشک این خودرو، هیدرولیک کیا سراتو عالی است و می تواند هنگام پیاده شدن از هواپیما و چرخش های ناگهانی تعادل را از بین ببرد. این ماشین ندارد. 

کیفیت کابین سراتو سایپا ضعیف است
کیفیت کابین سراتو سایپا ضعیف است

ضعف کیفیت کابین سراتو سایپا 

نقطه ضعف سراتو سایپا کیفیت پایین تجهیزات کابین نسبت به نمونه های وارداتی است. همانطور که گفته شد، با توجه به تجربه چندین ساله کشور در صنعت خودرو، تصور اینکه سالن مونتاژ از کیفیت پایین تری نسبت به نمونه وارداتی برخوردار باشد، سخت نیست. 

سراتو از نظر داشبورد یا کیفیت صندلی به خوبی نمونه های وارداتی نیست، موضوعی که مورد انتقاد برخی مشتریان و مالکان سراتو سایپا قرار گرفته است. 

یکی دیگر از معایب سراتو سایپا

 حذف تعدادی آپشن و راحتی این خودرو مونتاژی نسبت به نمونه وارداتی است.سراتو سایپا یا همان مدل اصلی سراتو از نظر سخت افزاری بسیار ضعیف بود و دستگاه های زیادی برای خوشحالی کاربر ارائه نمی کرد. 

ایمنی

به 2 ایربگ، ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم کمکی ترمز (EBD) مجهز شده است. حتی مدل های اضافی نیز هیچ اثری از سیستم هایی مانند کنترل پایداری (ESP)، کنترل کشش (TCS) و سیستم نظارت بر فشار باد تایر (TPMS) که در مدل های وارداتی یافت می شوند، ندارند! 

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم به تست و بررسی سراتو مونتاژ سایپا پرداختیم و دیدیم که در بسیاری موارد سعی کرده تا با نمونه وارداتی رقابت کند ولی در بعضی موارد نیز نتوانسته تمامی آپشن ها را رعایت کند.

برای تهیه لوازم یدکی هیوندا و قطعات کیا همراهتان هستیم.

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *