خریداران خودرو این روزها با پیشنهادات بسیار متنوعی روبرو هستند که تقریباً همه آنها عالی به نظر می رسند. به طور کلی صنعت طراحی و ساخت خودرو در سال های اخیر پیشرفت غیرقابل انکاری داشته است و تقریباً تمامی خودروهای موجود در بازار به موتور قابل اعتماد و کابین جادار مجهز هستند.

اما وقتی قرار است چند صد میلیون تومان برای خرید خودرو هزینه کنید; قطعا ترجیح می دهید بهترین گزینه را انتخاب کنید. در این مقاله قصد داریم به مقایسه خودروهای سدان و کوپه بپردازیم.  برای تهیه لوازم یدکی هیوندا و قطعات کیا همراهتان هستیم.

مقایسه خودروها

بنابراین حتما به ویژگی هایی مانند سیستم فنی خودرو، فضای کابین و صندوق عقب، مصرف سوخت و فناوری های به کار رفته در تولید توجه می کنید. یکی از مواردی که هنگام خرید خودرو باید در مورد آن تصمیم بگیرید؛ این نوع استایل بدنه خودرو است. در حال حاضر کارخانه های بزرگ خودروسازی مانند تویوتا، هیوندای، پژو و … مدل های مختلفی از سدان و کوپه را به بازار عرضه می کنند که هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند.

با دانستن تفاوت خودروهای سدان و کوپه با خواندن این مقاله می توانید حدس بزنید که کدام گزینه برای شما بهتر است. 

خودروهای سدان

خودروهای سدان عموما ماهیتی بسیار واضح برای خریداران دارند. سدان ها خودروهایی هستند که صندوق عقب دارند و دارای دو ردیف صندلی و صندوق عقب مجزا هستند. خودروهای سدان را باید نقطه مقابل خودروهای هاچ بک دانست که شرایط مشابهی دارند و تنها تفاوت در صندوق عقب آن هاست. 

خودروهای کوپه عموماً اسپرت هستند. این ماشین ها عموما دو ماشین هستند و دو یا چهار صندلی دارند. کوپه ریشه فرانسوی دارد و بیشتر از خودروهای سدان جوان پسند است. 

به طور کلی اکثر مردم خودروهای دو در را کوپه و خودروهای چهار در صندوق عقب را سدان می نامند، اما در سال های اخیر تغییراتی در صنعت خودرو ایجاد شده است و نمی توان به طور قطع گفت که خودروهای 4 دره همیشه سدان هستند. ، زیرا ممکن است خودروهای کوپه نیز با این شرایط در بازار به فروش برسند.  در خرید لوازم یدکی کیا دقت لازم را داشته باشید. اگر علاقه مند به بررسی تفاوت های این دو بدنه خودرو هستید، با ما همراه باشید. 

خودروهای کوپه

خودروهای کوپه زیادی در بازار کشورمان وجود دارد که از آن جمله می توان به کیا سراتو، بی ام و i8 (هیبریدی)، هیوندای جنسیس کوپه، بی ام و 428 کوپه، بنز E350 و هیوندای کوپه اتوماتیک اشاره کرد که با وجود محدود بودن در بازار ایران خرید و فروش می شوند. و در خیابان ها دیده می شود. بر ای خرید لوازم یدکی هیوندای با ما همراه باشید. 

سدان بخریم یا کوپه؟

علاوه بر جذابیت های هر یک از این خودروها، در اولین قدم باید به ویژگی هایی مانند عملکرد، فضای داخلی، مصرف بهینه سوخت و … اشاره کرد که بدون شک در مقایسه با یک سدان یا کوپه می تواند اهمیت بیشتری داشته باشد. دز هنگام انتخاب لوازم یدکی سراتو دقت نمایید. 

ویژگی های یک خودروی سدان

بیش از یک قرن است که خودروهای سدان بخش بزرگی از تولید را در صنعت خودروسازی به خود اختصاص داده‌اند. این حضور به هیچ وجه تصادفی نیست. بلکه به مشخصات فنی خودروهای سدان برمی گردد. برخی از مزایای متمایز خودروهای سدان عبارتند از: 

  • در مقایسه با سایر خودروها ایمن تر هستند.
  • به دلیل توزیع وزن بهتر، پایداری و جذابیت بیشتری برای رانندگی دارند.
  • خریداران خودروهای سدان معمولا گزینه های مختلفی برای انتخاب موتور دارند. موتورهای چهار سیلندر، پنج سیلندر، شش سیلندر و حتی هشت سیلندر به عنوان گزینه های اختیاری در برخی از سدان ها به مشتریان ارائه می شود.
  • به دلیل ظاهری که دارند نسبت به خودروهای هاچ بک و SUV آیرودینامیک تری دارند و در نتیجه مصرف سوخت بهتری دارند.
  • تنوع بالایی دارند به طوری که تقریبا با هر بودجه ای که داشته باشید می توانید یک نوع سدان مناسب را در بازار پیدا کنید.

ویژگی های ماشین کوپه

هر وسیله نقلیه ای به دلایل فنی ممکن است علاقه مندان و طرفداران زیادی داشته باشد. کوپه ها معمولاً به دلایل زیر بسیار محبوب هستند،  

  • بسیار شیک تر از هر نوع خودروی دیگری به خصوص خودروهای سدان هستند.
  • صندلی های ردیف جلوی آنها بزرگتر و عریض تر است. بنابراین راننده و سرنشین ردیف جلو فضای بیشتری برای سوار و پیاده شدن از خودرو دارند.
  • از آنجایی که ردیف عقب در طراحی این شکل خودرو اولویت ندارد. وزن کم، بدنه کوچک، ارتفاع کم و مرکز ثقل پایین باعث بهبود تعادل کوپه ها در مقایسه با سدان ها و SUV های مشابه شده است.
  • به طور کلی خودروهای کوپه خودروهای با ارزش تری در صنعت خودرو محسوب می شوند.
  • خودروهای کوپه عموماً اسپرت هستند. این ماشین ها عموما دو ماشین هستند و دو یا چهار صندلی دارند. کوپه ریشه فرانسوی دارد و بیشتر از خودروهای سدان جوان پسند است.
  • به طور کلی اکثر مردم خودروهای دو در را کوپه و خودروهای چهار در صندوق دار را سدان می نامند، اما در سال های اخیر تغییراتی در صنعت خودرو ایجاد شده است و نمی توان با اطمینان گفت که خودروهای 4 درب هستند. همیشه خودروهای سدان، زیرا ممکن است خودروهای کوپه نیز با این شرایط در بازار به فروش برسند. اگر علاقه مند به بررسی تفاوت های این دو بدنه خودرو هستید، با ما همراه باشید.

تفاوت بین سیستم های توربو

همانند سبک های مختلف موسیقی که هر روز می شنویم، بدنه خودروها نیز تفاوت هایی با یکدیگر دارند و در طول زمان کاملا تغییر کرده اند. سدان‌ها و کوپه‌ها از قدیمی‌ترین فرم‌های بدنه در دنیای خودرو هستند و ذکر تفاوت آن‌ها صرفاً اشاره به تفاوت سبک موسیقی کلاسیک و راک است.  

اما دیگر اینطور نیست! تکامل زبان طراحی خودروها و رشد عظیم خودروهای شاسی بلند منجر به شکل گیری سبک ها و فرم های بدنه جدید و متمایز شده است. مجله Car and Driver خودروها را در 8 کلاس اصلی طبقه بندی کرده است: سدان، کوپه، کانورتیبل، هاچ بک، استیشن واگن، SUV، پیکاپ و ون. البته حتی این کلاس های ساده هم ابهاماتی دارند. 

یک سدان سنتی و معمولی دارای چهار در است، محفظه موتور، کابین سرنشینان و فضای بار کاملا از یکدیگر جدا شده اند. این نمونه ای از چیزی است که طراحی سه جعبه نامیده می شود زیرا هر سه بخش یا جعبه از نظر فیزیکی از هم جدا شده اند. البته صنعت خودرو برخی از خودروهای کوپه دو در که صندلی های عقب با ابعاد مشخص دارند را نیز سدان می داند. 

اما خودروی کوپه دو در و سقف ثابت دارد و مانند یک سدان طراحی سه جعبه دارد. خودروها تنوع بالایی دارند، به طوری که هوندا سیویک دو در و اینفینیتی G60 در دسته کوپه ها قرار می گیرند. بسیاری از خودروهای اسپرت و همچنین مدل هایی مانند پورشه 911 کاررا و سوبارو BRZ نیز در دسته خودروهای کوپه قرار می گیرند.

کلاس کوپه متشکل از مدل های سنتی سه جعبه، تارگاس و هاچ بک با دو در است. مدل تارگا در واقع یک کوپه یا هاچ بک با پانل سقف قابل جابجایی است که نمونه هایی از آن شامل شورولت کوروت است. نمونه ای از هاچ بک دو در تویوتا سوپرا است. 

تفاوت روغن گیربکس

زمانی خط سقف خمیده در عقب شخصیت خودروهای کوپه را مشخص می کرد، اما اکنون همه خودروها، از SUV گرفته تا سدان های چهار در، دارای خط سقف منحنی هستند. صنعت خودرو معمولا این خودروها را در کلاس کوپه چهار در طبقه بندی می کند که از نظر اصطلاحی در درون خود تناقض ذاتی دارد. 

خودروسازان در تلاشند تا این پیام را بفرستند که این خودروهای چهار در دارای سقف کم و فست بک مشابه کوپه های اسپرت هستند. بسیاری از این سدان های فست بک از نظر فنی جزو خودروهای هاچ بک طبقه بندی می شوند و درهای عقب آن ها مانند خودروهای شاسی بلند باز می شوند و در صندوق عقب جداگانه ای ندارند.

این خودروها با وجود شکستن طراحی سه جعبه، همچنان سدان هستند و به همین دلیل آنها را در کلاس سدان ها قرار می دهیم، اما شکل بدنه آنها به وضوح شبیه خودروهای هاچ بک است. آئودی A7 نمونه ای از این دسته جدید است.  

تفاوت بین SUV و کراس اوور چیست

  • حالا اگر به اندازه کافی سردرگم نیستید به سراغ خودروهای SUV فست بک می رویم. این خودروها که برای ظاهر اسپرت‌ترشان تولید می‌شوند، معمولاً بر اساس مدل‌های استاندارد ساخته می‌شوند و دارای خط سقف منحنی عقب هستند. برای مثال مرسدس بنز GLC و GLC کوپه را در نظر بگیرید که این تفاوت را نشان می دهند. مدل کوپه شاسی بلند کوپه چهار در نام دارد و فضای بار کمتری نسبت به نسخه استاندارد دارد; اما مردم فکر می کنند این خودروها جذاب به نظر می رسند و آنها را می خرند، بنابراین در آینده تعداد بیشتری از این خودروها تولید خواهد شد.
  • همانطور که می بینید قوانین مستقیم و مشخصی برای طبقه بندی خودروها از نظر فرم بدنه وجود ندارد، بنابراین قرار دادن آنها در دسته بندی دقیق آن ها کمی سخت و گیج کننده است. اما همچنان تفاوت اصلی خودروهای سدان و کوپه تفاوتی ندارد. اگر خودرویی چهار در و صندوق عقب باشد سدان و اگر دو در و صندوق عقب باشد کوپه است.

مقایسه طراحی کوپه و سدان

اکثر کوپه های اسپرت دارای 2 در هستند. در حالی که 4 درب طراحی شده بر روی بدنه خودروهای سدان، ورود و خروج را آسان می کند. از نظر استایل بیرونی، خودروهای کوپه عموماً ارتفاع کمتری دارند و عناصر طراحی بیرونی آن‌ها مانند پنجره‌ها و درهای عقب اسپرت‌تر هستند. بسیاری از سدان ها با تاکید بر راحتی سرنشینان طراحی شده اند و به همین دلیل بدنه آن ها زیباتر است. 

مقایسه فنی کوپه و سدان

مشخصات فنی خودروها را نمی توان از روی بدنه آنها تشخیص داد. اما به طور کلی آنچه در زیر کاپوت خودروهای کوپه به عنوان نیروی محرکه نصب می شود; ویژگی های ورزشی بیشتری دارد. این در حالی است که سدان ها عموماً از نظر فنی کمی قوی تر هستند و صرف نظر از قابلیت های ورزشی برای استفاده روزانه طراحی شده اند. 

مقایسه ایمنی کوپه و سدان

ایمنی همیشه باید یکی از دغدغه های اصلی شما در هنگام خرید یا اجاره خودرو باشد. خوشبختانه هر دوی این گزینه ها از نظر ایمنی رتبه خوبی دارند. سیستم Bluelink هیوندای نه تنها گزینه های کمکی زیادی برای سهولت و ایمنی بیشتر رانندگی دارد. بلکه والدین را قادر می سازد تا با فعال سازی گزینه های مختلف، سبک رانندگی فرزندان خردسال خود را با این خودرو زیر نظر داشته باشند. اگرچه جنسیس کوپه جزو ایمن ترین و بهترین خودروهای اسپرت محسوب می شود. اما این سدان به فناوری های ایمنی پیشرفته تری مجهز شده است. به عنوان مثال، سیستم ترمز اضطراری خودکار این مدل جنسیس به راننده کمک می کند تا تمرکز خود را در شرایط خطرناک حفظ کند. برخی دیگر از نوآوری های ایمنی این مدل هیوندای عبارتند از: 

  • کروز کنترل تطبیقی
  • تشخیص نقاط کور راننده
  • سیستم نگهداری خودرو بین خطوط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *