ناک زدن ماشین مشکلی است که اکثر رانندگان در مورد آن اتفاق نظر دارند. اکثر رانندگان و صاحبان خودرو در سراسر جهان از صدای موتور خودرو شکایت دارند. در این بین شنیدن صدایی شبیه ضربه از زیر کاپوت بیش از سایر صداها توجه سرنشینان خودرو را به خود جلب می کند. علاوه بر این، نشان دهنده یک مشکل جدی در موتور است. بنابراین لازم است دانش خود را در مورد صدای کوبش در موتور افزایش دهیم 

ناک زدن موتور یعنی چه؟

صدای تق تق موتور (KNOCK) یکی از صداهای خودرو است که از زیر کاپوت به گوش می رسد. این صدا ناشی از مشکل فنی در موتور خودرو است که شبیه به ضربه زدن است. به طور معمول احتراق ناقص بنزین در سیلندر باعث ایجاد صدای تق تق در موتور می شود. اما این سوختن ناقص از کجا می آید؟ در هنگام خرید لوازم یدکی هیوندا دقت نمایید. 

ضعیف بودن شمع یا عدم کیفیت سوخت مناسب باعث احتراق زودرس و نادرست موتور می شود. در این شرایط سوخت یکباره مشتعل نمی شود و در فواصل زمانی کوتاه می سوزد. در نتیجه زمان بندی پیستون به هم می خورد و صدای تق تق از آن شنیده می شود. این مشکل در دور موتور پایین و در دنده های سبک بیشتر ظاهر می شود. گاهی اوقات رانندگی با دنده مرده باعث بروز این مشکل می شود. 

 صدای تق تق موتور چگونه است؟

به عنوان یکی از رایج ترین مشکلات خودروهای امروزی به خصوص در ایران، صدای تق تق موتور شبیه به ضربه است. در واقع، صدایی مانند برخورد اجسام فلزی و ضربه مانند را می توان به ضربه موتور نسبت داد 

ناک زدن موتور چه مشکلاتی ایجاد می کند؟

  • خوردگی و خراش در بدنه سیلندر
  • فشار نامناسب به میل لنگ و یاتاقان ها
  • تغییر شکل ظاهری شاتون ها
  • کاهش قدرت موتور
  • افزایش میزان آلاینده های تولید شده در خودرو
  • نشت دود و گاز از واشرها
  • ذوب و تخریب رینگ و پیستون در موارد حاد
  • از بین رفتن کارایی شمع ها و سرامیک های آنها
  • ذوب شدن دریچه خروج دود
  • ذوب، سوراخ شدن و تخریب کامل سرسیلندر
موتور کیا سراتو
موتور کیا سراتو

 راه حل خودروسازان برای مقابله با کوبش موتور

همانطور که گفتیم ضربه موتور مشکلات زیادی را برای خودرو ایجاد می کند. بنابراین بدیهی است که سازندگان به دنبال راهی برای مقابله با این پدیده هستند. در ادامه دو راه حل خودروسازان برای حل مشکل کوبش در موتور را شرح می دهیم: 

1- سنسور ضربه

سنسور ضربه برای تشخیص ضربه های ناشی از احتراق زودهنگام موتور (خود اشتعال) و اطلاع رسانی به ISO مورد نیاز است. سپس بسته به شرایط این جرقه، ECU جرقه شمع ها را به تاخیر می اندازد و تا حدودی مشکل را کاهش می دهد. البته باید بدانید که این تاخیر در اشتعال باعث کاهش قدرت موتور نیز می شود. 

2- سیستم APC

سیستم APC (Automatic Performance Control) یکی دیگر از راه حل های سازندگان برای مقابله با کوبش موتور است. البته این سیستم فقط در خودروهای توربوشارژ وجود داشت و اولین بار توسط ساب معرفی شد. به طور کلی، APC فشار وارد بر توربو را در هنگام ضربه موتور کاهش می دهد. برای جلوگیری از خرابی زود هنگام خودرو هیوندا خود، در خرید لوازم یدکی کیا بهترین را انتخاب کنید. 

دلایل موثر برای ضربه زدن موتور چیست؟

می دانید که در موتورهای احتراق داخلی زمان بندی 4 حالته دارند. به طوری که هر لحظه مخلوط سوخت و هوا وارد سیلندرهای خاصی شده و سپس با جرقه شمع مشتعل می شود. در همین حال، سیلندرهای دیگر در حال تخلیه دود و گاز حاصل از احتراق مرحله قبلی خود هستند. حال اگر مشکلی در موتور ایجاد شود و باعث احتراق زودرس در سیلندر شود، کوبش موتور رخ می دهد. مطمئناً تشخیص زودهنگام منبع مشکل می تواند از بروز آسیب های بیشتر بکاهد. به همین دلیل لازم است دلایل موثر ناک زدن موتور را بشناسیم که عبارتند از: 

1- کیفیت سوخت پایین 

هر موتوری برای تامین انرژی لازم از سوخت استفاده می کند. بدیهی است که کیفیت پایین سوخت تاثیر منفی بر احتراق و عملکرد صحیح موتور دارد. کیفیت پایین سوخت می تواند باعث احتراق زودرس آن به دلیل گرمای داخلی سیلندر شود. در نتیجه با احتراق شمع، سوخت در وسط احتراق قرار می گیرد و انرژی لازم برای حرکت خودرو تامین نمی شود. این منجر به ضربه زدن به زیر کاپوت و صدای تق تق می شود. 

2- عدد اکتان سوخت کم 

هر کارخانه با توجه به شرایط موتور خودرو عدد اکتان صحیح سوخت را اعلام می کند. اگر مالک از سوختی با عدد اکتان کمتر برای خودروی خود استفاده کند، صداهای غیرعادی در موتور ایجاد می شود. به طور معمول اکتان سوپر بنزین حدود 91 و اکتان بنزین معمولی 85 است. در این میان بهترین عدد اکتان برای خودروهای امروزی 98 است. بنابراین مشخص است که استفاده از بنزین سوپر انتخاب بهتری برای اطمینان از سلامت خودرو است 

3- ترکیب نادرست سوخت و هوا در سیلندر 

ترکیب نادرست سوخت و هوا در سیلندر یکی دیگر از دلایلی است که باعث ضربه زدن موتور می شود. در این حالت احتراق ناقص در سیلندر رخ می دهد و فشار زیادی به پیستون و سیلندر وارد می شود. بنابراین موتور صدای تق تق می دهد. 

4- استفاده از شمع نامناسب 

شمع های موجود در بازار بر اساس ساختارشان مقاومت حرارتی متفاوتی دارند. بنابراین استفاده از شمع های نامناسب و غیر استاندارد منجر به اختلال در چرخه موتور می شود. علاوه بر این عدم تعویض به موقع شمع های خودرو نیز می تواند باعث احتراق نامناسب در موتور شود. در نتیجه شاهد مشکل ناک زدن موتور خواهیم بود. 

موتور هیوندا سانتافه
موتور هیوندا سانتافه

 تعویض نکردن به موقع شمع خودرو چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

موتورهای احتراق داخلی بر اساس سیستم چهار زمانه شامل مراحل مکش، تراکم، انفجار و تخلیه کار می کنند. این فرآیند چهارگانه به صورت جداگانه در هر سیلندر اجرا و مدیریت می شود. البته معمولاً در موتورهای چهار سیلندر خطی، سیلندرهای 1 و 4 به طور همزمان و سیلندرهای 2 و 3 به طور همزمان عمل می کنند. در این بین ISIO وظیفه کنترل فعالیت این سیلندرها را بر عهده دارد. اگر در این کنترل خطایی رخ دهد شاهد احتراق نامنظم در موتور و ضربه زدن خواهیم بود. برای رفع این مشکل بهتر است انژکتور را بشویید یا شمع ها را تعویض کنید. 

نقص در سیستم سوخت رسانی

سیستم تامین سوخت در خودروهای احتراق داخلی از قطعاتی مانند سنسور اکسیژن، انژکتور، پمپ بنزین، لوله های انتقال نیرو و … تشکیل شده است که مشکل در هر یک از این قسمت ها می تواند منجر به کوبش موتور شود. به عنوان مثال خرابی سنسور اکسیژن یا انژکتور باعث کمبود هوا در موتور می شود. این زمانی است که سوخت کافی وارد سیلندر شده است. در چنین شرایطی انفجارهای متعددی در داخل سیلندر رخ می دهد و موتور ضربه می زند. 

مشکل خرابی سنسور اکسیژن و کوبش موتور در خودروهای با موتور TU5 بیشتر از سایر خودروها دیده می شود. 

سنسور ضربه ای معیوب

همانطور که گفتیم سنسور ضربه در خودروهای مدرن امروزی وظیفه تشخیص کوبش موتور و اطلاع رسانی آن را به ISO دارد. بنابراین اگر این قطعه مشکل داشته باشد تشخیص کوبش برای ECU مشکل است و آسیب بیشتری در انتظار موتور است. 

خرابی بلبرینگ ها

دلایلی که تا اینجا برای مشکل کوبش موتور ذکر کردیم مربوط به سیلندرها و احتراق ناقص داخل آنها بود. اما باید بدانید که دلایل کوبش موتور تنها به این موارد ختم نمی شود. اما خرابی سایر قطعات مانند بلبرینگ نیز می تواند باعث ایجاد صدای تق تق در موتور شود. 

هنگامی که سوخت و هوا در سیلندر مشتعل می شوند، انرژی آن به پیستون ها منتقل می شود و باعث بالا و پایین رفتن آنها می شود. در نتیجه میل لنگ می چرخد ​​و نیرو را به دیفرانسیل خودرو می رساند. بلبرینگ ها نقش بسیار مهمی در این فرآیند انتقال نیرو دارند. به طوری که با گذشت زمان اصطکاک شدیدی ایجاد می شود و احتمال فرسایش آنها وجود دارد. یاتاقان های فرسوده باعث سر خوردن آنها در حین کار و ایجاد صدای تق تق می شود. 

 اسیب به بلبرینگ و تسمه تایم

هنگامی که موتور در حال کار است، تسمه ای را به حرکت در می آورد که به قرقره های مختلفی در سراسر موتور متصل است. این تسمه که به تسمه تایم معروف است برای عملکرد بی صدا و بی صدا نیاز به کشش مناسب دارد. اگر این کشش کافی نباشد و تسمه بیش از حد کشیده شود، صدای تق تق از موتور شنیده می شود. درست کار نکردن دستگاه کشش یا بیرون آمدن یکی از قرقره ها از جمله دلایل کشش تسمه تایم است. علاوه بر این، ساییدگی و عمر طولانی نیز باعث از کار افتادن تسمه می شود و باید تعویض شود. برای خرید لوازم یدیکی کیا دقت نمایید. 

تسمه تایم روی مجموعه ای از یاتاقان های متحرک حرکت می کند. این بلبرینگ ها به مرور زمان فرسوده شده و از موقعیت خود خارج می شوند. در نتیجه فرآیند کار، تسمه تایم پاره می شود و صدایی شبیه به ضربه در موتور ایجاد می شود. البته ممکن است صدای جیرجیر تسمه نیز در اثر این موضوع شنیده شود. 

وضعیت نامناسب روغن موتور

روغن موتور وظیفه روانکاری قسمت های داخلی موتور و کاهش دما و اصطکاک داخل موتور را بر عهده دارد. اگر این روغن کمتر از مقدار استاندارد باشد یا به مرور زمان کارایی و خواص خود را از دست داده باشد، سرسیلندر به درستی روغن کاری نشده و صدای تق تق شنیده می شود. بنابراین، تعویض آن در زمان مناسب ضروری است. 

در گذشته خودروهای کاربراتوری و برخی مدل های تزریقی قطعه ای به نام دلکو داشتند. دلکو وظیفه توزیع برق در این ماشین ها را بر عهده داشت. از این رو زمان بندی نادرست دلکو باعث خرابی موتور و ضربه زدن به آن می شود. 

روش تشخیص ضربه موتور

برای تشخیص کوبش موتور فقط باید به گوش های خود اعتماد کنید. اگر صدایی مانند قاشق و چنگال یا برخورد دو قطعه فلزی به یکدیگر شنیدید، ضربه زدن را در نظر بگیرید. این صدا بیشتر در دور موتور پایین و هنگام رانندگی با دنده مرده شنیده می شود. برای خرید لوازم یدکی کیا از سایت ما دیدن نمایید. 

چگونه مشکل ناک زدن موتور را برطرف کنیم؟

  • استفاده از بنزین با عدد اکتان توصیه شده توسط کارخانه
  • استفاده از مکمل هایی که در صورت نیاز عدد اکتان را افزایش می دهند
  • تعویض به موقع شمع و سیم خودرو
  • تست ولتاژ باتری خودرو در بازه های زمانی مشخص و اطمینان از عملکرد صحیح آن
  • بررسی و اصلاح برنامه دلکو
  • بررسی سطح مایع خنک کننده و سلامت سیستم خنک کننده خودرو
  • استفاده از ضد یخ با خاصیت ضد یخ در رادیاتور
  • بررسی سطح روغن موتور و سلامت و کیفیت آن
  • پرکردن شیرآلات طبق اعداد اعلام شده توسط سازنده

ضربه موتور را با سطح شیب دار رفع کنید

افزایش ISO یک راه موثر برای رفع ضربه موتور است. ضربه را می توان به راحتی با رمپ های ECU و تغییرات زمان بندی پیشروی احتراق از بین برد. زیرا معمولا دلیل ناک در موتور، کیفیت پایین بنزین داخلی است. این به موتور کمک می کند، مطابق با کیفیت بنزین کار می کند و دیگر صدای تق تق وجود نخواهد داشت. 

برای تهیه لوازم یدکی هیوندا و قطعات کیا همراهتان هستیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *