سیستم ترمز خودرو یکی از مهمترین بخش های خودرو در تضمین ایمنی راننده و سرنشینان است. وجود نقص فنی یا ضعف در سیستم ترمز خودرو باعث بروز تصادفات زیادی شده است. اقداماتی که هنگام ترمز بریدن خودرو باید بدانید و آشنایی با عملکرد سیستم خودرو بسیار مهم است. امروزه سیستم های ترمز خودرو با ارائه سیستم هایی مانند ترمز ضد قفل پیشرفت زیادی کرده اند. در ادامه با انواع سیستم ترمز خودرو نیز آشنا خواهید شد.

هنگام بریدن ترمز ماشین چه کنیم

انواع سیستم ترمز خودرو

یکی از انواع سیستم خودرو که بسیار مورد توجه قرار دارد سیستم ترمز خودرو است.
ترمز اصلی : ترمزی است که پدال آن توسط پا فعال می شود و در تمامی شرایط قابل استفاده است.
سیستم ترمز دستی: ترمز دستی به معنای ترمزی است که اهرم آن با دست فعال می شود و فقط در حالت توقف کامل یا در سرعت های بسیار پایین قابل استفاده است.
سیستم های مورد استفاده برای ترمز اصلی (پایی) خودروهای سواری از نوع روغنی (هیدرولیک) می باشد. البته سیستم ترمز دستی مکانیکی است و از سیم استفاده می کند. بنابراین سیستم ترمز اصلی باید مجهز به روغن ترمز باشد که بر خلاف روغن موتور وظیفه روانکاری را بر عهده ندارد، بلکه وظیفه انتقال نیرو را بر عهده دارد.

بوستر

بوستر نیروی پدال ترمز را افزایش می دهد و زمان واکنش سیستم ترمز را کاهش می دهد بوسترهای ترمز خودروهای سواری عموما از نوع وکیوم هستند. در خرید قطعات سیستم خودرو دقت نمایید.
ترمزها در دو نوع دیسکی و کاپی تولید و مورد استفاده قرار می گیرند. ترمزهای چرخ جلو معمولاً از نوع دیسکی و ترمزهای عقب از نوع (کفشی) هستند.
با فشار دادن پدال ترمز، فشار روغن به سمت سیلندر ترمز هدایت می شود و باعث باز شدن کفشک ها و تماس لنت ها با دیواره کاپ ترمز می شود. نیروی اصطکاک ایجاد شده بین این دو قسمت باعث کاهش سرعت چرخش کاپ ترمز و در نهایت کاهش سرعت خودرو می شود.

دلایل ترمز بریدن خودرو

دلایلی زیادی برای ترمز بریدن خودرو می توان نام برد ولی از مهمترین این دلایل موارد زیر می باشند:

  • گرم شدن شدید لنت ترمز

لنت های ترمز ممکن است به دلیل استفاده زیاد داغ، شکسته یا سفت شوند. در نتیجه قدرت لنت برای گرفتن روتور چرخ کاهش می یابد و هنگام ترمزگیری زمان بیشتری تا توقف کامل خودرو صرف می شود.

  • خرابی دیسک روتور

اگر دیسک روتور خودرو از کار بیفتد، به سختی می تواند متوقف شود و این باعث کاهش عمر لنت ها می شود.

  • نشت سیال هیدرولیک

اگر روغن هیدرولیک از موتور به سیستم ترمز نشت کند. بنابراین، همیشه باید سطح روغن ترمز را بررسی کنید.

  • راندن ماشین در آب یا گل

اگر دائماً از چاله‌های پر از آب یا گل عبور کنید، لنت‌های ترمز و دیسک‌های روتور آسیب خواهند دید. هنگام عبور از جاده هایی با این مشخصات، مراقب باشید و سرعت را افزایش ندهید تا مجبور به استفاده بیش از حد از ترمز نشوید.

  • گریس یا روغن

وجود گریس یا روغن در سیستم ترمز خودرو می تواند باعث ایجاد مشکلات اصطکاک شود. نحوه ترمز گرفتن راننده بر عملکرد آن تأثیر مستقیم دارد. هنگامی که به طور مکرر ترمز می کنید، گرمای ایجاد شده باعث آسیب به لنت و کفش می شود. مواد به کار رفته در ترمز باید به اندازه کافی انعطاف پذیر باشد تا دیسک و فنجان را کاملاً بپوشاند.

اقداماتی که هنگام ترمز بریدن خودرو باید انجام دهیم

اقدامات ترمز بریدن خودرو

عصبانی نشوید، از تحرک زیاد خودداری کنید. تحرک زیاد موقعیت را برای شما خطرناک تر می کند و برای پیدا کردن دیل بریدن ترمز خودرو موارد زیر را انجام دهید

بررسی رفتار پدال ترمز

اگر پدال ترمز نرم باشد، ممکن است روغن ترمز کم شده باشد یا سیلندر اصلی آسیب دیده باشد. در این صورت ممکن است بتوانید با چند بار فشار دادن ترمز خودرو را کنترل کنید. اگر پدال ترمز سفت شده، سریع بررسی کنید که چیزی زیر پدال گیر نکرده باشد. سعی کنید از پاهای خود یا سایر مسافران برای بررسی این مورد استفاده کنید.

پدال ترمز را فشار دهید

پدال ترمز را چند بار پشت سر هم فشار دهید تا فشار لازم برای توقف خودرو تامین شود. ممکن است کمی وقت بگیرد. ترمز تنها زمانی فعال می شود که شما شدید ترمز کنید. با این حال، چندین بار پدال ترمز را به شدت و تا حد مجاز فشار دهید.

کاهش دنده ماشین

یکی از مواردی که در هنگام مواجه با بریدن ترمز خودرو باید انجام دهیم کم کردن دنده ماشین است و باید به دنده پایین تر تغییر دهید. اگر ماشین شما اتوماتیک است، آن را در حالت دستی قرار دهید و به دنده 1 یا 2 تغییر دهید. اگر ماشین شما گیربکس دستی دارد، سعی کنید به تدریج دنده را پایین بیاورید.

یعنی ابتدا به دنده 3 و پس از کمی حرکت و کاهش سرعت به دنده 2 تغییر دهید. مراقب باشید که به طور ناگهانی به دنده پایین (1 و 2) تغییر ندهید زیرا ممکن است کنترل ماشین را از دست بدهید.

 ترمز دستی

سعی کنید ارام ترمز دستی را بکشید و سرعت ماشین را کاهش دهید. البته در حالت اتوماتیک باید کم کم پدال ترمز اضطراری را فشار دهید. مراقب باشید که ترمز دستی را تا آخر نکشید.
زیرا چرخ های عقب خودرو قفل می شوند و ممکن است کنترل خودرو را از دست بدهید. اگر احساس می‌کنید که چرخ‌های عقب قفل می‌شوند و جیغ می‌زنند، ترمز دستی را کمی رها کنید تا چرخ‌ها حرکت کنند.

سپس ترمز دستی را در این نقطه نگه دارید تا به کاهش سرعت خودرو کمک کند و کنترل مناسبی روی خودرو به شما بدهد.

برای آشنایی با عملکرد سیستم ترمز خودرو با ما همراه باشید

از موانع محیطی استفاده کنید

یکی دیگر از روش های مواجه با بریدن ترمز خودرو استفاده از عوامل محیطی است. در صورتی که هیچ یک از روش های فوق موثر نبود و یا مجبور به توقف سریع هستید، باید از موانع طبیعی استفاده کنید. این اصلا راه حل خوبی نیست و کنترل خودرو را به شدت کاهش می دهد

استفاده از ویژگی های زمین

به دنبال پستی و بلندی های جاده باشید. سرعت گیرها، دست اندازهاها، حاشیه ها همگی می توانند در کاهش سرعت موثر باشند. اگر این موارد جواب نداد، سعی کنید با ترمز دستی به عقب برگردید و سرعت خود را کم کنید.

تماس با موانع کوچک مانند بوته ها

موانعی مانند بوته ها و درختچه های کمتر از 1 متر می توانند ماشین شما را متوقف کند. همیشه باید درختچه ها و بوته های کوچک را انتخاب کنید چون اگر طول آنها بیشتر از 1 متر باشد ممکن است با خطر مرگ مواجه شوید.

ضربه زدن به پشت ماشین های دیگر

اگرچه به عنوان اولین راه حل توصیه نمی شود، اما ضربه زدن به پشت ماشین های دیگر در جاده باعث کاهش سرعت شما می شود. در این مواقع خودرویی را انتخاب کنید که هم سرعت خودرو شما باشد و هم از استحکام خوبی برخوردار باشد (ضربه زدن به ماشین ها با سرعت پایین باعث توقف ماشین و کاهش شدید سرعت شما می شود).

در هنگام ترمز بریدن خودرو چه کار کنیم؟
قبل از مواجهه با آنها با بوق زدن خود آنها را از خطر آگاه کنید.مستقیم ضربه بزنید و از ضربه های ظریف خودداری کنید. زیرا اگر از پیچ ضربه بزنید باعث انحراف هر دو خودرو از مسیر و ایجاد موقعیت خطرناک می شوید. سرعت شما باید تا حد امکان کند باشد.

یافتن محل مناسب برای سنگ زنی یا تصادف

جاده را بررسی کنید تا یک نقطه امن برای سنگ زنی پیدا کنید. اگر نمی توانید ماشین خود را به طور کامل متوقف کنید، به دنبال یک منطقه باز باشید. جایی که می توانید بدون ضربه زدن به حرکت خود ادامه دهید.

اگر همه گزینه های ذکر شده در بالا کار نکردند، به دنبال چیزی برای خراب شدن باشید. بهترین کار این است که یک دست انداز پیدا کنید که بتوانید روی آن حرکت کنید تا سرعت ماشین را به نصف کاهش دهید. اگر نمی توانید این دست انداز را پیدا کنید، به دنبال چمن ضخیم بگردید و از آن عبور کنید تا سرعت خود را کاهش دهید.

نکاتی برای مواجه با ترمز بریدن خودرو

  1. تنها با تعویض لنت ترمز در زمان مناسب و بازدید دوره ای از سطح روغن ترمز می توان از بسیاری از این موارد جلوگیری کرد. در واقع بهترین راه حل مراجعه به موقع به سیستم کنترل و توجه به تغییرات آن است.
  2. ترمز گرفتن در سراشیبی: اگر در سراشیبی حرکت می کنید از ترمز بیش از حد خودداری کنید. زیرا لنت های ترمز خیلی داغ می شوند و سیستم ترمز از بین می رود. بنابراین، اگر نیاز به ترمز دارید، کمی ترمز کنید، معکوس کنید و ترمز را رها کنید. بعد از اینکه کمی جلوتر رفتید دوباره ترمز کنید و سرعت را کم کنید. هرگز ترمز را به طور مداوم نگه ندارید. در سراشیبی ها بیشتر از ترمز معکوس و دستی استفاده کنید.
  3. اگر موتور خودرو در ترمزگیری به شما کمک نمی کند و با همان سرعت به حرکت خود ادامه می دهد، خودرو را به مسیری هدایت کنید که موتور دود می کند.

چراغ ترمز خودرو

چراغ ترمز عقب علاوه بر اینکه نشان می دهد در حال ترمزگیری هستید چیزهای دیگری را نیز می گوید. قبل از شروع به رانندگی حتما این چراغ ها را بررسی کنید. اگر هنگام ترمز زدن روشن شوند، سیستم ترمز مشکلی ندارد.

البته مراقب باشید که اگر برای روشن شدن این چراغ ها مجبور شدید ترمز کنید، نیمی از قدرت سیستم ترمز شما از بین رفته است.احتمالا یا لنت ترمز ساییده شده یا روغن ترمز کم شده. در هنگام خرید قطعات سیستم خودرو توجه نمایید.

نکته بعدی که در مورد چراغ های ترمز باید به آن توجه کرد این است که اگر هنگام رانندگی به طور خودکار روشن شوند، نشانه ایراد در سیستم ترمز است. بنابراین عاقلانه است که خودرو را در اسرع وقت و در مکانی امن متوقف کنید.

در این مقاله سعی نمودیم شما را با سیستم ترمز ماشین آشنا کنیم و نکته ها و روش هایی برای مواجه با ترمز بریدن خودرو در اختیارتان بگذاریم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *