پمپ روغن یا اویل پمپ وسیله ای است که روغن موجود در موتور را به مدار روانکاری پمپ می کند و جریان روانکاری موتور را ایجاد می کند.پمپ روغن، روغن را پس از ارسال به فیلتر به مدار روانکاری پمپ می کند. در واقع پمپ روغن مانند قلب در بدن انسان است که اگر لحظه ای به وظیفه خود عمل نکند سیستم وابسته به آن به سرعت از کار می افتد.

پمپ روغن نیروی خود را از موتور می گیرد، اگرچه این عمل مستقیماً انجام نمی شود، اما با واسطه نیرو می گیرد. این واسطه بسته به نوع طراحی موتور ممکن است محور دلکو یا چرخ دنده میل سوپاپ باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره ی نحوه عملکرد و کاربرد اویل پمپ را برای شما توضیح دهیم.

 اویل پمپ چیست? کاربرد و نحوه عملکرد پمپ روغن خودرو

پمپ روغن نیروی خود را از موتور می گیرد، اگرچه این عمل مستقیماً انجام نمی شود، اما با واسطه نیرو می گیرد. این واسطه بسته به نوع طراحی موتور ممکن است محور دلکو یا چرخ دنده میل سوپاپ باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا درباره ی اویل پمپ و نحوه عملکرد پمپ روغن را برای شما توضیح دهیم.

نحوه عملکرد پمپ روغن

پمپ های سوزنی

پمپ های سوزن روغن بیشتر در موتورسیکلت ها استفاده می شود و روغن توسط یک به موتور فرستاده می شود.
در صورت نو بودن موتور یا عدم وجود ایراد در مدار روغن کاری، فشار روغن از حد مجاز بیشتر می شود. همچنین با افزایش دور موتور، فشار در مدار روغنکاری افزایش می یابد، روغن سوزی رخ می دهد زیرا سرعت پمپ روغن به دور موتور بستگی دارد و روغنکاری مدار مجهز به شیر کنترل فشار است. برای تعویض یا خرید اویل پمپ باید به این موارد توجه داشته باشید.

اویل پمپ اسپورتیج (QL)
اویل پمپ اسپورتیج (QL) 233002G400

اجزای اویل پمپ

بسته به نوع موتور می تواند متفاوت باشد. با این حال، یک سری از این اجزا در اکثر مدل ها یافت می شود.

  • پوسته بیرونی نگهدارنده پمپ
  • چرخ دنده متحرک
  • چرخ دنده هرزگرد
  • محور هرزگرد
  • محور اصلی
  • روتر داخلی
  • روتر خارجی
  • فنر روغنی
  • پلانجر

کاربرد و نحوه عملکرد پمپ روغن خودرو

خودروها سیستم های پیچیده ای دارند. این سیستم ها با منابع مختلف و اجزای مرتبط کار می کنند و برای کار به ابزارها و موادی نیاز دارند که بتواند کار آنها را بهبود بخشد و از شکست آنها جلوگیری کند.روغن خودرو نیز برای همین منظور استفاده می شود، یعنی باعث می شود موتور خودرو بهتر کار کند.

نحوه عملکرد پمپ روغن و انواع آن به این صورت است که اصطکاک ایجاد شده بین پیستون ها را کاهش می دهد تا موتور بهتر کار کند. نحوه عملکرد پمپ روغن و انواع آن به این صورت است که این ابزارها انواع مختلفی دارند و می توانند عملکردهای متفاوتی داشته باشند اما معمولاً از پمپ روغن برای موتور خودروها استفاده می شود.

هنگامی که موتور خودرو کار می کند، می بینیم که اصطکاک زیادی بین رینگ های پیستون و سیلندرها وجود دارد. اگر این سطح اصطکاکی توسط روانکار لغزنده نشود، باعث از بین رفتن پیستون ها و سیلندرها و قفل شدن آنها می شود. درست مانند دو سطح فلزی که به یکدیگر ساییده می شوند.

حتما بخوانید  معرفی قطعات یدکی خودرو سورنتو
اویل پمپ گرنجور
اویل پمپ گرنجور 213103CBA0

علائم و علل خرابی اویل پمپ

یکی از واضح ترین نشانه های خرابی اویل پمپ خودرو، روشن شدن چراغ روغن آن است. در این مقاله به توضیح و بررسی و اهمیت اویل پمپ و علائم خرابی و عمر مفید آن می پردازیم.

اهمیت اویل پمپ

فرآیند سیستم روغن موتور در کارکرد بهینه موتور خودرو بسیار مهم است. اگر این سیستم به درستی کار نکند، مشکلات زیادی را در نحوه کار موتور خودرو ایجاد می کند. به همین دلیل بهتر است با نحوه عملکرد سیستم روغن و علائم خرابی سیستم روغن کاری آشنا شویم تا در مواقع لزوم مشکلات آن را برطرف کنیم.

عملکرد سیستم روغن در خودرو به این صورت است که با حرکت پیستون ها در سیلندرها، در حین حرکت پیستون ها در سیلندر، روغن روی پیستون ها چکه می کند و سطح بین پیستون و سیلندر را روان می کند. سپس روغن در داخل میل لنگ به یاتاقان های اصلی که میل لنگ را نگه می دارند جریان می یابد. برای روانکاری این سطوح روی یاتاقان ها روغن می پاشند.

موثر ترین عوامل درخرابی اویل پمپ

  • موتور به دلیل نشت آب از رادیاتور، شیلنگ ها وغیره بدون آب می ماند.
  • افزایش دمای موتور و گرم کردن یا جوشاندن آن
  • فیلتر روغن کثیف، گرفتگی یا فرسوده
  • استفاده از روغن موتور قدیمی و بی کیفیت و عدم تعویض آن
  • راندن خودرو با سرعت بسیار بالا و افزایش دور موتور تا محدوده قرمز

عمر مفید اویل پمپ

عمر مفید پمپ روغن در خودروهای امروزی حدود 100000 کیلومتر رانندگی است. این عدد در صورتی قابل اعتماد است که از پمپ روغن خودرو خود به خوبی مراقبت کرده باشید. در غیر این صورت باید به علائم فرسودگی این پمپ توجه کرده و پس از مشاهده به تعمیرکار مراجعه کرده و به خرید اویل پمپ اقدام کنید.

اویل پمپ (2400CC)
اویل پمپ (2400CC) 23300252922

وظیفه اصلی پمپ روغن چیست

در مطالب بالا به طور خلاصه با نحوه عملکرد پمپ روغن آشنا شدیم و شاید برایتان جالب باشد که بدانید برخی از قطعات خودرو هر کدام دارای پمپ روغن هستند مانند سیستم فرمان یا سیستم تعلیق خودرو که دو نمونه هایی از سیستم ها و قطعاتی هستند که دارای پمپ روغن هستند.

نحوه عملکرد پمپ روغن شبیه به قلب انسان دارد به این صورت که روغن موتور را از مسیرهای خاصی به قسمت های مختلف منتقل می کند و در نهایت با این کار باعث می شود روغن به تمام موتورها برسد و لازم به ذکر است که روغن بعد از آنچه از این مسیرها می گذرد به پمپ روغن باز می گردد و این روند در خودرو ادامه می یابد.

محل قرارگیری پمپ روغن معمولا در بلوک سیلندر است و نیروی مورد نیاز را از طریق شفت سوپاپ تامین می کند. این قطعه به قدری در خودرو اهمیت دارد که اگر آسیب ببیند یا روغن به مقدار کافی به آن نرسد یا در گردش روغن شکافی ایجاد شود باعث آسیب به موتور خودرو می شود.

نشانه های نقص در پمپ روغن

علائم زیادی وجود دارد که هنگام خراب شدن پمپ روغن باید به آنها توجه کنید. برخی از علائم رایج عبارتند از صدای سوپاپ، صداهای عجیب از بالابر هیدرولیک، فشار کم روغن است. پمپ های روغن معمولا تا زمانی که از کار بیفتند سرویس نمی شوند و به محض خرابی، به سرعت به موتور شما آسیب می رسانند.

حتما بخوانید  نکات مهم و راهنمای خرید لوازم یدکی خودرو

چراغ هشدار فشار روغن

فشار روغن توسط پمپ روغن تنظیم می شود. هنگامی که این قطعه از کار می افتد، فشار روغن با روشن شدن موتور شروع به کاهش می کند. معمولاً چراغ هشدار فشار کم روغن اولین علامت فشار کم روغن است که روی داشبورد شما ظاهر می شود.

پس از این اتفاق، سطح روغن خود را بررسی کنید. اگر خیلی کم بود، روغن بیشتری اضافه کنید تا سطح روغن به حالت عادی برگردد. اگر پس از افزودن روغن همچنان فشار روغن شما پایین است، به این معنی است که پمپ روغن خراب است. بلافاصله قبل از بدتر شدن علائم، نسب به خرید اویل پمپ اقدام کنید.

اویل پمپ و شفت متعادل کننده سوناتا
اویل پمپ و شفت متعادل کننده سوناتا (YF) 2330025200

افزایش دما در موتور

روغن به داخل موتور پمپ می شود و به عنوان روان کننده عمل می کند و قسمت های فلزی متحرک موتور را خنک می کند. هنگامی که موتور روغن کافی دریافت نمی کند، این اجزای فلزی به هم ساییده شد‌ه و گرما تولید می کنند. یک چراغ هشدار در داشبورد شما تعبیه شد‌ه است که نشان می دهد دمای موتور شما خیلی بالاست.

به محض داغ شدن بیش از حد موتور، احتمال آسیب دیدن موتور و اجزای آن افزایش می یابد. از آنجایی که تعمیر این نوع آسیب ها هزینه بالایی دارد، بهتر است بلافاصله پس از روشن شدن چراغ هشدار خودرو خود را به تعمیرگاه موتور ببرید.

صدای سوپاپ

اجزای مهمی در سوپاپ وجود دارد که موتور را قادر به کار می کند. به غیر از بالابرهای هیدرولیک در میل سوپاپ، این قسمت شامل میله های فشار، پیچ و مهره ها و راهنماهای سوپاپ می باشد. همه این اجزا برای عبور و روانکاری به روغن نیاز دارند.

هنگامی که به دلیل روغن کم به درستی روغن کاری نمی شوند، این اجزا می توانند کاملاً متوقف شوند. با کاهش سطح روغن، سوپاپ نیز صدای زیادی ایجاد می کند.

صدای پمپ روغن

پمپ روغن پر سر و صدا یک علامت نادر است، زیرا پمپ های روغن تنها زمانی صدا ایجاد می کنند که از کار بیفتند. هنگامی که این اتفاق می افتد، احتمالاً صدای غر زدن یا ناله را خواهید شنید، حتی زمانی که ماشین متوقف شد‌ه است. این نشان می دهد که چرخ دنده های داخلی پمپ روغن فرسوده شد‌ه اند، به این معنی که باید کل پمپ را تعویض کنید.

صدای بالابر هیدرولیک

بالابرهای هیدرولیک برای حفظ عملکرد شیر شما بسیار مهم هستند. این بالابرها تنها در صورتی می توانند به درستی کار کنند که با روغن کافی روغن کاری شوند. خرابی پمپ روغن باعث می شود فشار روغن به حدی کاهش یابد که روغن نتواند به سمت بالابرهای هیدرولیک موتور جریان یابد. و باعث ایجاد صدا در این قسمت ها می شود زیرا به درستی روغن کاری نشد‌ه اند.

در این مقاله سعی کردیم شما را با اویل پمپ و نحوه عملکرد پمپ روغن آشنا کنیم. امیدواریم این مطالب برای شما مفید باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *