گیربکس اتوماتیک 

ابتدا به این سوال که گیربکس چیست و چه وظیفه ای دارد پاسخ دهیم و سپس به سراغ دلایل خرابی آن میپردازیم. ساخت قطعات خودرو را در نظر بگیرید. در هر خودرویی یک موتور و چهار چرخ روی بدنه نصب شده است. این دو ستون اصلی هر خودرویی هستند.

اما واقعیت این است که بدون وجود مغز متفکر و قلب هیچ موتوری نمی تواند چرخ های خودرو را به حرکت درآورد. این گیربکس است که نیروی تولید شده در موتور را به چرخ های خودرو منتقل کرده و آنها را به حرکت و چرخش وا می دارد. در خرید اویل پمپ و صافی گیربکس دقت نمایید.

آشنایی با معایب گیربکس اتوماتیک

دانستن معایب گیربکس اتوماتیک موضوع مهمی است زیرا این عنصر نیز مانند هر فناوری دیگری دارای کاستی هایی است که قبل از انتخاب آن باید از آن آگاه باشید تا بتوانید بر اساس نیاز خود تصمیم درستی بگیرید.

امروزه این نوع گیربکس بسیار محبوب است و شرکت های مختلف آن را با مکانیزم ها و کارکردهای مختلفی طراحی و تولید کرده اند که در انواع خودروهای داخلی و خارجی قابل مشاهده است.

با ما همراه باشید تا با برخی از معایب گیربکس اتوماتیک آشنا شوید. همچنین به مشکلات گیربکس اتوماتیک اشاره خواهیم کرد .

 1.تعویض دنده با تاخیر انجام می شود

این مورد یکی از مهم ترین مشکلات دنده های اتوماتیک به خصوص در سفرهای درون شهری است. تاخیر زمانی از نظر اکثر کارشناسان امری عادی است زیرا در گیربکس اتوماتیک سنسورهای هوشمند وظیفه تشخیص زمان تعویض دنده را بر عهده دارند

 2.طول عمر کمتری دارد

یکی دیگر از معایب گیربکس اتوماتیک این است که بیشتر از گیربکس دستی در معرض خرابی قرار دارد. تاخیر در تعویض دنده، ضربه های ناگهانی ناشی از دنده عقب، تولید گرمای بیشتر در هنگام تعویض دنده، کار نکردن سنسورها، دخالت بیش از حد گیربکس در تغییر سرعت و برخی دلایل فنی دیگر باعث کاهش طول عمر و سلامت گیربکس اتوماتیک می شود.

 احتمال شکست آن را افزایش می دهد. البته اگر نحوه استفاده صحیح از آن را بدانید و سرویس های دوره ای را انجام دهید، می توانید تا حد زیادی از سرعت آسیب گیربکس اتوماتیک بکاهید.

 3.تعویض دنده در دور موتور بالا صورت می گیرد

این مشکل زمانی رخ می دهد که در ترافیک طولانی رانندگی می کنید یا سرعت را زیاد تغییر می دهید. که باعث کم شدن عمر خودرو، افزایش استهلاک گیربکس و در کل فشار زیادی به موتور می شود.

تعمیر گیربکس اتوماتیک هزینه بالایی دارد

از دو مشکلی که قبلا ذکر شد، تا حدودی می توان به هزینه بالای تعمیر گیربکس اتوماتیک پی برد. عواملی که باعث افزایش هزینه های گیربکس های اتوماتیک می شود. تعمیر گیربکس اتوماتیک تاثیر می گذارد.

به عبارتی یافتن افرادی که علاوه بر دانش قابل قبول، بتوانند گیربکس اتوماتیک را تعمیر کنند و در این زمینه تجربه و مهارت بالایی داشته باشند، کمی سخت است. این در حالی است که قطعات این نوع گیربکس ها در کشور با کمبود مواجه هستند. به این ترتیب با خرابی گیربکس اتوماتیک باید هزینه بالایی برای تعمیر متحمل شود.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک و چه وظیفه ای دارد
علائم خرابی گیربکس اتوماتیک و چه وظیفه ای دارد

5. دنده شل با نقص همراه است.

مردم زمانی که ماشینشان در خیابان یا بزرگراه شلوغ خراب می شود و قصد دارند ماشین را به کناری ببرند، این مشکل را بهتر درک می کنند. در این زمان مدام بوق ماشین های دیگر را می زنند بدون اینکه بدانند مشکل به راننده مربوط نیست و مشکل از گیربکس اتوماتیک است.

 برای اینکه خودرویی با گیربکس اتوماتیک را در حالت خنثی قرار دهید، ابتدا باید آن را روشن کنید تا در حالت خنثی قرار گیرد. هنوز راه حل درستی برای این مشکل وجود ندارد.

6. گیربکس اتوماتیک مصرف سوخت بالایی دارد

در برخی منابع ذکر شده است که گیربکس اتوماتیک می تواند مصرف سوخت را تا 20 درصد افزایش دهد. البته مصرف سوخت آن آنقدر نیست که چشمگیر به نظر برسد، اما با توجه به نوسان دور موتور و درگیر شدن کلاچ، سوخت کمی بالا می رود. این کیس باعث افزایش مصرف سوخت خودرو نیز می شود.

به گفته کارشناسان و سازمان بهینه سازی مصرف سوخت، گیربکس های اتوماتیک در ایران بین 0.5 تا 16 درصد بیشتر از گیربکس های دستی هستند. و گاهی در هر صد کیلومتر حدود 2 لیتر سوخت بیشتر از خودروهای دستی مصرف می کند.

 چه مشکلاتی در گیربکس اتوماتیک حل شده است؟

در این قسمت به برخی از مشکلات حل شده در گیربکس اتوماتیک اشاره می شود.

1. وجود دنده عقب

طبق نظر اکثر رانندگان نیمه حرفه ای و حرفه ای تعویض دنده های بیشتر به دنده های کمتر که از آن به دنده عقب یاد می شود بهترین و بیشترین لذت رانندگی را به همراه دارد. برخی از طرفداران متعصب گیربکس دستی در گذشته نبود دنده عقب را دلیل عدم مهاجرت به گیربکس اتوماتیک می دانستند. این مشکل در چند سال اخیر توسط شرکت های خودروسازی به راحتی حل شده است.

حال برای رفتن به دنده عقب در گیربکس اتوماتیک باید پدال گاز را به حداکثر موقعیت خود فشار دهید. می بینید که گیربکس به راحتی می تواند به سرعت دنده را از بالا به پایین تغییر دهد و شما می توانید سریعتر از زمین بلند شوید و رانندگی کنید.

 2. تعبیه حالت های دنده سنگین

شرکت‌های خودروسازی مختلف، حالت‌های دنده سنگین را روی گیربکس تعبیه کرده‌اند تا راننده بتواند در صورت نیاز از آن‌ها استفاده کند. عدد 1، 2 یا 2 و 3 روی دنده اتوماتیک نشان دهنده دنده های فوق می باشد.

3. تعبیه حالت ورزشی

برای طرفداران سرعت، اکنون امکان تعویض سریع دنده در سرعت بالا و حرکات مارپیچی وجود دارد.  اکنون که زمینه لازم برای رانندگی با خودروی دنده اتوماتیک را پیدا کردید، می توانیم به بحث اصلی خود که علائم خرابی گیربکس اتوماتیک است برویم. 

گیربکس های اتوماتیک مزایایی مانند عدم نیاز به تعویض دنده، راحتی بیشتر در تردد، عدم نیاز به تعویض دیسک و صفحه و … خواهند داشت اما معمولا هزینه تعمیر آن ها بیشتر از گیربکس های دستی و معمولی خواهد بود. به همین دلیل آگاهی از موارد خرابی اینگونه گیربکس ها همراه با روش های رفع مشکلات آنها ضروری خواهد بود.

علائم خرابی گیربکس اتوماتیک

وجود علائم زیر در گیربکس اتوماتیک خودرو می تواند نشانه خرابی آن باشد:

وجود صداهای غیرعادی مانند وزوز در گیربکس

بعضی از مردم وجود صداهای غیر طبیعی در ماشین خود را نادیده می گیرند، اما چنین گیربکس اتوماتیکی می تواند هزینه تعمیر زیادی داشته باشد. در صورت شنیدن صدای وزوز در حین رانندگی حتما نسبت به وجود مشکل در گیربکس اتوماتیک حساس شده و در اسرع وقت به مکانیک متخصص مراجعه کنید.

آشنایی با معایب گیربکس اتوماتیک

نشتی در گیربکس وجود دارد

 اگر احساس می کنید که عملکرد گیربکس خودرو کاهش یافته است، باید آن را بررسی کنید. برای این منظور نشت روغن گیربکس را پس از پارک خودرو بررسی کنید. اگر مقدار روغن گیربکس خیلی کم باشد باعث سوختن گیربکس می شود.

چراغ های هشدار را روشن کنید

 روشن کردن چراغ چک موتور پشت آمپر می تواند هشداری در مورد مشکلات مختلف از جمله خرابی گیربکس اتوماتیک باشد. بدیهی است که چنین چیزی را نباید نادیده گرفت. راننده باید سطح روغن گیربکس را چک کند و در صورت وجود مشکل به مکانیک مراجعه کند.

در تعویض دنده مشکل دارد

 اگر در تعویض دنده مشکل دارید، احتمالا گیربکس خودرو معیوب است. در این صورت می توانید یک مکث طولانی در تعویض دنده مشاهده کنید. 

زوزه و لرزش گیربکس

معمولا صدای زوزه و لرزش گیربکس در حالت بیکار به این معنی است که زمان تعویض روغن فرا رسیده است. در برخی موارد وجود چنین صدایی می تواند نشان دهنده مشکلات گسترده تری باشد، بنابراین باید در اسرع وقت رفع شود.

بوی لاستیک و روغن سوخته

در صورت مشاهده بویی شبیه لاستیک سوخته یا دود، احتمال خرابی گیربکس اتوماتیک به خصوص نشتی روغن آن وجود دارد. در این حالت گیربکس روغن کاری نشده و اصطکاک داخل قطعات باعث آسیب شدید آن می شود.

عدم قدرت کافی خودرو

گاهی در خودروهای مجهز به گیربکس اتوماتیک، راننده با فشردن پدال گاز شاهد افت قدرت و کشش خودرو خواهد بود. در این صورت شتاب مورد نظر راننده حاصل نمی شود و ممکن است مشکل از گیربکس باشد. 

گیربکس های نسبت متغیر که به اختصار نامیده می شود، دنده های معمولی ندارند و در عوض از قرقره هایی استفاده می کنند که توسط تسمه های آهنی محکم به یکدیگر متصل می شوند. یک گیربکس به جای استفاده از دنده های سنتی در یک گیربکس که می تواند نسبت های دنده خاصی ایجاد کند، بدون هیچ گونه دنده فیزیکی کار می کند.

این نوع گیربکس به جای دنده از سیستم تسمه و پول بهره می برد که شکل آن بسته به قدرت متفاوت است. از نظر فنی، تعداد ضرایب دنده بی نهایت است. 

از نشانه های خرابی گیربکس های می توان به احساس لرزش در گیربکس، صدای ناله و تق تق، وجود بوی سوختگی در گیربکس اشاره کرد. وجود صداهای غیر معمول، لرزش شدید در حین حرکت و غیره. 

کمبود روغن گیربکس

یکی از علائم خرابی گیربکس اتوماتیک نشتی روغن گیربکس و کاهش روغن بود. صافی گیربکس و تعویض روغن را جدی بگیرید.

از نشانه های کاهش روغن گیربکس می توان به وجود نشتی زیر خودرو، تعویض کند و غیرعادی گیربکس، گرم شدن بیش از حد گیربکس، چراغ های هشدار و چک پشت آمپر و … اشاره کرد که البته برخی خودروهای دنده اتوماتیک دارای یک نشانگر روغن گیربکس در محفظه موتور است و مالکان با مراجعه به آن می توانند از نحوه بررسی روغن گیربکس خودرو خود مطلع شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *