فیلتر روغن، روغن موتور را تصفیه می کند و یکی از عوامل مهم افزایش طول عمر روغن موتور است. وظیفه این فیلتر گرفتن ناخالصی های روغن موتور و جلوگیری از ورود این ناخالصی ها به موتور خودرو می باشد. این فیلتر نقش بسیار مهمی در سالم نگه داشتن موتور، پیستون و سیلندرها دارد.

بنابراین آشنایی کامل با انواع و عملکرد و زمان تعویض فیلتر روغن بسیار مهم است. 

فیلتر روغن

همه خودروها برای عملکرد صحیح نیاز به مراقبت و نگهداری مداوم دارند. فیلتر روغن یکی از قطعات بسیار مهمی است و نیاز به تعویض دوره ای دارد. موتورهای خودرو با ایجاد انفجارهای کنترل شده و احتراق در داخل سیلندرها کار می کنند.

همچنین اجزای موتور در حین کار به یکدیگر ساییده می شوند و اصطکاک ایجاد می کنند که باعث گرما می شود. اگر این گرما در موتور باقی بماند می تواند صدمات زیادی به موتور خودرو وارد کند. برای محافظت از موتور خودرو و اینکه بتوان این قطعات را خنک کرد باید از روغن موتور استفاده کرد.

خرید روغن موتور مناسب، علاوه بر روانکاری اجزای موتور، باعث کاهش دمای موتور و جلوگیری از آسیب های احتمالی ناشی از اصطکاک می شود. همچنین فیلتر روغن موتور خودرو را از آلودگی ها و ناخالصی های موجود پاک می کند و از رسوب این مواد در موتور خودرو و آسیب به موتور جلوگیری می کند.

روغن موتور تمامی ذرات، رسوبات و کثیفی های موتور را شسته و موتور خودرو را تمیز می کند. 

برای اینکه غلظت این ذرات از حد خاصی فراتر نرود از قطعه ای به نام فیلتر استفاده می کنند. وظیفه اصلی فیلتر روغن موتور تصفیه روغن موتور و حذف ناخالصی های آن است تا روغن موتور بتواند وظیفه خود را به درستی انجام دهد.

نقش فیلتر روغن در خودرو

 فیلتر تمام ناخالصی های جذب شده توسط روغن موتور را جذب می کند و باعث می شود روغن موتور به درستی کار خود را انجام دهد. آلودگی هایی مانند دوده حاصل از احتراق، گرد و غبار ناشی از سایر آلاینده ها، رسوبات داخل موتور و … همه توسط روغن موتور جذب می شوند و وظیفه فیلتر روغن جذب این آلودگی ها و تمیز کردن روغن موتور است.در ادامه به برسی بهترین زمان تعویض فیلتر روغن و عوامل مهم دیگر می پردازیم.

تعویض فیلتر روغن

فیلتر روغن یکی از لوازم یدکی کیا و قطعات هیوندا خودرو است و عمر محدودی دارد. این فیلترها می توانند در مدت زمان مشخصی کار خود را به خوبی انجام دهند و پس از مدتی باید تعویض شوند. اگر فیلتر به موقع تعویض نشود، منافذ آن مسدود می شود. در این صورت روغن موتور پشت فیلتر افزایش یافته و فشار آن افزایش می یابد. این امر باعث می شود که سوپاپ اطمینان باز شود و روغن موتور تصفیه نشده و کثیف وارد موتور خودرو شود.

وارد شدن روغن موتور کثیف و تصفیه نشده به موتور به موتور خودرو آسیب می رساند. بنابراین فیلتر باید به صورت دوره ای تعویض شود تا بتواند نقش خود را به درستی ایفا کند و از آسیب دیدن موتور جلوگیری کند.

مزایای تعویض به موقع فیلتر روغن

  • فیلتراسیون مناسب روغن موتور را حفظ کنید
  • جداسازی آلودگی و رسوبات لوازم یدکی کیا
  • جریان مداوم روغن موتور 
  • تصفیه صحیح روغن موتور
  • از آسیب دیدن موتور خودرو خودداری میکند
  • جلوگیری از فرسایش نفت
  • حفظ عملکرد صحیح روغن موتور

عدم تعویض فیلتر روغن

اگر لوازم یدکی و فیلتر روغن در زمان مناسب تعویض نشود، ممکن است برای خودرو مشکل ایجاد کند. ظاهر شدن علائم زیر در خودرو به این معنی است که باید فیلتر روغن خود را تعویض کنید:

  • چراغ سرویس موتور روشن می شود
  • مشکل اشتعال در موتور خودرو
  • موتور نرم کار نمی کند
  • افزایش قابل توجه مصرف سوخت
  • در راه اندازی موتور مشکل وجود دارد

در صورت بی توجهی به این علائم و عدم تعویض فیلتر ، آسیب جدی و جبران ناپذیری به موتور خودروی شما وارد می شود.

انواع فیلتر روغن

فیلترهای روغن در انواع مختلفی تولید می شوند و به همین دلیل هر فردی باید با توجه به مدل خودروی خود یک فیلتر روغن خریداری کند. این فیلترها به دلیل کارایی خود از ورود آلودگی به موتور خودرو جلوگیری کرده و میزان خرابی آن را به حداقل می رساند. در ادامه به بررسی انواع فیلتر روغن می پردازیم: 

فیلتر چرخشی

 این نوع فیلترها به راحتی بر روی خودرو نصب می شوند. برای تعویض این نوع فیلتر نیازی به مراجعه به تعمیرکار نیست و می توانید خودتان فیلتر را تعویض کنید. قیمت این نوع فیلترها با توجه به طول عمر آنها بسیار مناسب است. مدل کارتریج (فیلتر کارتریج)

یکی از با کیفیت ترین فیلترهای روغن موجود در بازار فیلتر کارتریجی است. این فیلتر روی موتور نصب می شود و به همین دلیل تعویض آن کار ساده ای نیست. بنابراین شما نمی توانید آن را به تنهایی تعویض کنید و برای نصب آن نیاز به تعمیرکار دارید.

درست است که تعویض این نوع فیلترها سخت است اما عمر طولانی و جذب بالای آلاینده ها و آلایندگی آنها باعث می شود موتور بهتر کار کند. 

نکات مهم در مورد خرید فیلتر روغن

برای تهیه فیلتر روغن مناسب باید در هنگام خرید فیلتر به نکاتی توجه کرد. برخی از این نکات عبارتند از:

نوع فیلتر

همانطور که قبلا ذکر شد، انواع مختلفی از فیلترها وجود دارد. بنابراین اولین نکته در هنگام خرید روغن موتور توجه به نوع فیلتر است. اگر کیفیت فیلتر روغن خریداری شده مناسب نباشد، نمی تواند عملکرد مناسبی داشته باشد و به همین دلیل ممکن است عملکرد مناسب موتور خودرو را کاهش دهد.

جنس آن

نکته بسیار مهم دیگری که هنگام خرید فیلتر باید به آن توجه کنید جنس فیلتر است. برخی از فیلترها دارای فیلتر ضعیف تر و نازک تری هستند و از سوی دیگر برخی از آنها فیلتر ضخیم تر و قوی تری دارند. بنابراین هنگام زمان تعویض فیلتر روغن حتما به مواد فیلتر آن توجه کنید. 

سازگاری با مدل خودرو

 فیلتر روغن باید برای نوع خودروی شما مناسب باشد. اگر نمی دانید چه نوع فیلتری برای خودروی شما مناسب است، حتما با یک متخصص در این زمینه مشورت کنید

به طور کلی و بهینه بهتر است هر بار که روغن موتور خودرو خود را تعویض می کنید، فیلتر روغن را تعویض کنید تا بتواند با راندمان بهتری به خودروی شما خدمت کند.

اغلب، برخی از تعویض‌کنندگان روغن پیشنهاد می‌کنند برای صرفه‌جویی در هزینه، هر دو تعویض روغن موتور یک بار فیلتر روغن خودرو را تعویض کنید. اما قطعا باید بگوییم که این تفکر یک اشتباه محض است.

فیلتری که منافذ آن پر از ذرات و آلودگی است دیگر نمی تواند مقدار کافی روغن را از خود عبور دهد.

مدت زمان تعویض فیلتر روغن برای هر خودرو متفاوت است. 

زمان تعویض فیلتر روغن به عوامل زیر بستگی دارد:

  1. نوع رانندگی
  2. نوع فیلتر
  3. نوع استفاده از خودرو
  4. نوع روغن موتور

همانطور که گفته شد بهتر است به توصیه شرکت سازنده خودرو در این زمینه به خوبی توجه کنید. همچنین زمان تعویض فیلتر روغن با روشن شدن چراغ سرویس موتور خودرو مشخص می شود. با وجود قرار گرفتن در شرایط ذکر شده، باید فیلتر و روغن را زودتر از موعد مقرر تعویض کنید.

  1. رانندگی در شرایط سخت
  2. استفاده از ماشین در دورهای زیاد
  3. ترافیک سنگین
  4. هوای گرم
  5. حمل بارهای سنگین

بهترین زمان تعویض فیلتر روغن وقتی است که سوراخ های فیلتر مسدود شده باشد. زیرا در چنین شرایطی روغن به خوبی به موتور پمپ نمی شود و کمبود روغن در دورهای بالا باعث افزایش فرسودگی موتور و کاهش ضریب تراکم آن می شود. در نهایت موتور می سوزد.

 مشکلات فیلتر روغن آسیب دیده

عدم تعویض فیلتر روغن خودرو در زمان معین باعث کثیف شدن قسمت فیبری فیلتر می شود. در این حالت روغن به سختی از فیلتر عبور می کند و کمتر به سیلندر مرکزی می رسد. نتیجه این عمل فشار زیاد به پمپ روغن و افزایش احتمال سوختن آن است.

همچنین فشار روغن در چنین شرایطی افزایش می یابد و به موتور خودرو آسیب می رساند. مثلا در دورهای بالا روغن به موتور نمی رسد و فرسودگی موتور در دورهای بالا به شدت افزایش می یابد. پس از مدت کوتاهی نسبت تراکم موتور به دلیل خوردگی پیستون ها کاهش می یابد و در نهایت موتور خودرو می سوزد.

زمان تعویض فیلتر روغن

برای جلوگیری از آسیب موتور در چنین شرایطی، سازندگان یک سوپاپ ایمنی طراحی کرده اند. این سوپاپ زمانی که فشار زیاد است باز می شود و روغن را بدون فیلتر به موتور خودرو می فرستد. اگر این واشر از کار بیفتد می تواند صدمات جبران ناپذیری به خودرو وارد کند.

اگر شما از جمله افرادی هستید که از فیلتر بی کیفیت استفاده می کنید یا در تعویض آن با تاخیر استفاده می کنید، باید بدانید که این کار باعث می شود فیلتر نتواند به خوبی فرآیند فیلترینگ را انجام دهد. در نتیجه آسیب جدی به موتور خودرو وارد می شود. با توجه به زمان تعویض فیلتر روغن و استفاده از فیلترهای باکیفیت می توانید به میزان قابل توجهی در هزینه نگهداری و تعمیر موتور صرفه جویی کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *