میل لنگ قطعه ای در خودرو برای تغییر حرکت پیستون به شکل دورانی است. این قطعه به وسیله یاتاقان بر روی بلوک سیلندر واقع می شود. جنس قطعه میل لنگ معمولاً از فولاد بوده و دارای اجزای مختلف است. این قطعه با اتصال به فلایویل موجب خنثی سازی ارتعاشات آن می شود و از طرفی دیگر میل بادامک را به حرکت در می آورد. قطعه ای به نام بغل یاتاقان کنار یاتاقان میل لنگ قرار دارد که به کمک آن تنظیم لقی طول میل لنگ یا میزان خلاصی انجام می شود. لازم به ذکر است که میزان خلاصی در عملکرد صحیح میل لنگ نقش مهمی دارد. کربن متوسط، نیکل، کروم و آلیاژ فولاد از جمله مواد اولیه و متریال سازنده این قطعه هستند. علاوه بر این فلز وانادیوم نیز در ساخت میل لنگ مورد استفاده قرار می گیرد. اجزای سازنده میل لنگ شامل یک محور اصلی است که لنگ ها، بازوی لنگ و وزن های تعادلی روی محور اصلی قرار می گیرد.  وزن های تعادلی موجب حفظ تعادل و تسریع حرکت موتور می شود. در صورت خرابی میل لنگ برای تعویض آن به مجموعه فروشگاهی معتبر مراجعه کنید. در واقع پیش از خرید میل لنگ از اصالت قطعه و معتبر بودن فروشگاه اطمینان پیدا کنید.

اویل پمپ

اویل پمپ نیروی محرکه خود را از قطعه میل لنگ جذب می کند. موتور اصلی ترین بخش خودرو است و تمام قطعاتی که در راستای موتور قرار دارند، از اهمیت بالایی برخوردارند. چرا که این قطعات در دما و فشار بالا در حرکتند و به تنظیم و کنترل دما نیاز دارند. پس از به حرکت درآمدن پیستون درون سیلندر اصطکاک شدیدی میان اجزای فلزی ایجاد می شود. این اصطکاک گرمای بسیار زیادی ایجاد کرده و قطعات را خراب می کند. اویل پمپ یا همان روغن موتور با خنک کردن قطعات، دما را کاهش می شود. خرید اویل پمپ به دقت بسیاری نیاز دارد چرا که عملکرد آن روی طول عمر سایر قطعات و موتور تاثیر گذار است. در واقع خرید اویل پمپ بی کیفیت موجب ایجاد خسارت های بسیار می شود. روغن به وسیله این قطعه به سمت صافی روغن سوق داده شده و سپس وارد مدار روغن می شود. جالب است بدانید که اویل پمپ ها در سه دسته پمپ دنده ای، پمپ روتاری و پمپ سوزنی تقسیم بندی می شوند. پمپ روغن از قطعات اصلی خودرو شمرده شده و عدم وجود آن موجب اختلال در حرکت خودرو می شود. بنابراین در صورت فرسودگی و خرابی هر چه زودتر نسبت به تعویض آن اقدام کنید. ایجاد صدای سوپاپ، بالا رفتن دما و کاهش فشار روغن از جمله نشانه های خرابی پمپ روغن است. بنابراین پس از مواجه شدن با این نشانه ها برای خرید اویل پمپ به فروشگاه اینترنتی ربانی پارت مراجعه کنید.
خرید اویل پمپ
خرید اویل پمپ کیا

شاتون

شاتون قطعه متصل کننده پیستون و میل لنگ است. در واقع این قطعه با دریافت نیروی لازم از میل لنگ پیستون را به حرکت در آورده  و حرکت چرخشی پیستون درون سیلندر را به حرکت دورانی تبدیل می کند. در زمان خرید شاتون به مقاومت و سبک وزن بودن آن توجه کنید. معمولا شاتون ها از جنس فولاد ساخته شده و مقاومت بالایی در برابر دمای بالا دارند. این قطعه ممکن است در معرض ضربات متعدد قرار گیرد. بنابراین مقاومت و استحکام آن اهمیت بالایی دارد.
حتما بخوانید  رایج ترین مشکلات خودروهای هیوندای چیست؟
شاتون در معرض فشارهای بسیار پیستون قرار می گیرد. بنابراین ساختار آن باید به گونه ای ساخته شود که در مقابل این فشارها دچار خمیدگی و ترک نشوند. امروزه شاتون های فولادی نسبت به شاتون های آلومینیومی کاربردی تر و مقاوم ترند. تولید کنندگان شاتون با بهره گیری از شیوه ریخته گری فورجینگ استحکام قطعه را افزایش می دهند. شاتون از لحاظ شکل ظاهری میله ای با دو سر بزرگ و کوچک است. منظور از سر کوچک همان یاتاقان کوچک با بدنه یک تکه است که به وسیله گژن پین به پیستون متصل می شود. داخل یاتاقان کوچک یک بوش از جنس برنج یا مس قرار داده شده که از طریق تماس با گژن پین از سایش سطح داخلی شاتون جلوگیری می کند. ضربه های متعدد پیستون در ابتدا با این قسمت برخورد می کنند. بنابراین مستحکم بودن آن از اهمیت بالایی برخوردار است.

پیستون

پیستون با ظاهر استوانه ای شکل دارای یک سر باز و یک سر بسته است. عملکرد این قطعه درون سیلندر به صورت رفت و برگشتی بوده و عامل تراکم کننده مخلوط سوخت و هوا است. در واقع این قطعه مخلوط سوخت و هوا را برای احتراق موتور آماده می کند. این قطعه بر اثر مجاورت با محفظه احتراق و انتقال حرارت در دمای بالا قرار می گیرد. بنابراین باید تحمل دمای بالا را داشته باشد. در غیر این صورت به دیواره سیلندر چسبیده و عملکرد موتور را مختل می کند. پیستون و بوش هر خودرو ممکن است با خودروی دیگر متفاوت باشد. کیفیت مواد مورد استفاده در این قطعه روی طول عمر آن موثر است. پیستون ها در مدل های متنوع عرضه شده اند. پیستون تقویتی، پیستون دو زمانه، پیستون چهار زمانه و پیستون آلومینیومی از انواع پیستون های متنوع در بازارند. برندهایی متعددی از پیستون در فروشگاه های اینترنتی موجود است. شما می توانید با توجه به بودجه خود مناسب ترین پیستون مورد نیاز خودروی خود را تهیه کنید. برای خرید پیستون و بوش اصل و اورجینال بهتر است پیش از خرید از اعتبار فروشگاه مورد نظر اطمینان پیدا کنید.
معرفی پیستون خودرو و کاربرد آن
معرفی پیستون خودرو و کاربرد آن

رینگ موتور

رینگ موتور قطعه ای کاربردی برای حرکت آسان پیستون درون سیلندر است. همانطور که پیش تر گفته شد، پیستون به طور مدام در حرکت است و برای حرکت راحت به فضایی دور از اصطکاک نیاز دارد. رینگ موتور شرایط لازم و مورد نیاز پیستون را آماده می کند. رینگ ها روی شیارهای بدنه پیستون قرار می گیرند تا با ایجاد فاصله چند میلی متری میان سیلندر و پیستون امکان حرکت راحت پیستون را فراهم می کنند. رینگ و پیستون فضای داخلی سیلندر را به دو بخش بالا و پایین تقسیم می کند. محفظه احتراق در بخش بالا و حرکت شاتون در بخش پایین است. پیستون همیشه برای حرکت راحت تر به روغن کاری درون سیلندر نیاز دارد. اما نفوذ روغن به بخش بالایی موجب اختلال در روند عملکرد موتور می شود. در واقع رینگ موتور وظیفه عایق بندی بین دو فضا را برعهده دارد.
حتما بخوانید  معرفی و مشخصات خودرو سانتافه

واشرکامل

واشرکامل از قطعات پرکاربرد خودرو است که به صورت دوره ای به تعویض و تعمیر نیاز دارد. ایجاد خلل در واشرکامل موجب خسارت های متعدد شده و هزینه های اضافی بر دوش صاحب خودرو خواهد گذاشت. امروزه افراد دغدغه خرید قطعات اصل و اورجینال را دارند. چرا که بی کیفیت و غیر اصل بودن هر یک از قطعات روی عملکرد موتور خودرو تاثیر منفی خواهد گذاشت. در واشرکامل اصل و با کیفیت از فولاد استفاده شده، به همین دلیل در برابر عوامل مختلف مقاومت است. لازم به ذکر است که استهلاک بسیار و بهره گیری از روغن نامناسب موجب تسریع تخریب واشرکامل می شود. چرا که در معرض حرارت بالا قرار گرفته و به مرور تحلیل می شود. چنانچه با سوختگی واشرکامل مواجه شدید سریعاً نسبت به خرید آن اقدام کنید. امروزه برندهای متعددی از واشرکامل در فروشگاه ها به فروش می رسند. شما پیش از خرید ابتدا ویژگی های محصول را با دقت مطالعه کنید.

شمع موتور

شمع موتور از اصلی ترین قطعات هر خودرو شمرده می شود چرا که جرقه زنی و روشن کردن خودرو وظیفه این قطعه است. در واقع عدم وجود این قطعه موجب عدم حرکت خودرو می شود. شمع خودرو دارای الکترود، واشر و عایق چینی است و در بخش بالایی محفظه احتراق قرار می گیرد. از طرفی دیگر به ولتاژ بالای برق متصل بوده و از طریق جرقه زنی موجب انفجار بخار فشرده بنزین می شود. این انفجار نیروی لازم برای حرکت خودرو را تامین کرده و سیلندرها را به سوی پایین حرکت می دهد. کیفیت و عملکرد این قطعه بسیار اهمیت دارد. بنابراین در خرید شمع موتور به ویژگی های آن و معتبر بودن فروشگاه مورد نظر دقت کنید.
خرید شمع خودرو
خرید شمع خودرو

صافی بنزین

همانطور که می دانید هر خودرویی برای حرکت به سوخت و هوا نیاز دارد. در غیر این صورت احتراق لازم ایجاد نشده و خودرو حرکت نخواهد کرد. فیلتر یا صافی بنزین از اجزای مهم در سوخت رسانی است. این قطعه سوخت خودرو را از هر گونه آلودگی و رطوبت تصفیه می کند. در واقع پس از روشن شدن موتور این قطعه مدام در حال فعالیت است. کمک فنر کمک فنر یک قطعه هیدرولیکی است که در کنار هر چرخ خودرو نصب می گردد. این قطعه از یک سمت به شاسی متصل بوده و از سمت دیگر به قطعه متحرک سیستم تعلیق متصل است و وظیفه کنترل نوسانات فنرها را برعهده دارد.
خرید کمک فنر
خرید کمک فنر

روغن سردکن

روغن در سیستم موتور نقش خون در بدن انسان را دارد. سوال مهم در این بخش این است که برای جلوگیری از به جوش آمدن روغن چه اقدامی نیاز است؟ روغن سرد کن وظیفه کنترل دما و حرارت روغن را دارد. این قطعه در واقع نوعی رادیاتور کوچک است که با کاهش دمای روغن از زوال سریع روغن جلوگیری می کند. قیمت هر یک از قطعات خودرو به عوامل متعددی اعم از برند و کیفیت محصول بستگی دارد. شما با ورود به دسته بندی مربوطه در سایت می توانید ویژگی ها و قیمت محصولات مختلف را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *