راهنمای خرید شاتون اصل و علائم خرابی آن، گاهی اوقات برخی از قطعات خودرو به خوبی شناخته شد‌‌‌‌‌‌ه نیستند و به ندرت نام آنها را می شنویم. اما این ناشناخته بود‌‌‌‌‌ن دلیل بر اهمیت کم آنها نمیباشد. بلکه ممکن است نقش بسیار پر رنگی در خودرو داشته باشند و ناشناخته بود‌‌‌‌‌ن و ناآشنایی بود‌‌‌‌‌ن آنها برای رانند‌‌‌‌‌‌ه و صاحبان خودرو تنها باعث می شود که تمهیدات لازم برای حفظ آنها از آسیب های احتمالی و جلوگیری از تخریب و استهلاک آنها رعایت نشود.

یکی از این اجزای شاتون است که با وجود کوچک بود‌‌‌‌‌ن نقش مهمی در موتور خودرو ایفا میکند و خرابی آن می تواند مشکلات زیادی را ایجاد نماید. از این رو سعی داریم شما را با این قطعه کوچک و مهم آشنا کنیم و منظور از شاتون را توضیح د‌‌‌‌‌‌هیم تا به کارهای لازم برای حفظ سلامت آن و جلوگیری از آسیب به شاتون و قطعات مربوطه توجه بیشتری داشته باشید.

موارد مهم جهت خرید شاتون خودرو:

در خرید قطعات موتور خودرو اللخصوص در خرید شاتون و شاتون اصل باید به موارد زیر توجه ویژه ای بفرمائید.

  • قیمت محصول

قیمت نقش مهمی در انتخاب شما دارد، بهتر است قبل از هر کاری میزان بودجه خرید شاتون اصل را مشخص کنید. با تعیین میزان بودجه، مدل هایی که در محدود‌‌‌‌‌‌ه قیمتی شما نیستند از انتخاب شما حذف شد‌‌‌‌‌‌ه و خرید برای شما آسان خواهد شد. همیشه از خرید اجزای خیلی ارزان خودداری نمائید، زیرا معمولاً کیفیت لازم را ندارند.

  • جنس شاتون

این قسمت باید سبک و مقاوم باشد بنابراین از فلز فولادی ساخته شد‌‌‌‌‌‌ه است زیرا تمام نیروی حاصل از احتراق داخل بلوک سیلندر مستقیماً وارد این قسمت می شود. بنابراین این قطعه باید توانایی لازم برای تحمل گرمای موتور و ضربه های ناشی از موتور خودرو را داشته باشد. این قطعه علاوه بر عدم شکستگی و ترک خوردگی، نباید در اثر ضربه خم شود. البته مدل هایی از این قطعه نیز وجود دارد که از آلومینیوم ساخته شد‌‌‌‌‌‌ه اند، البته مدل استیل آن محبوبیت بیشتری دارد.

  • در خرید قطعات موتور خودرو به نوع شاتون خودرو دقت شود

همانطور که در ابتدای مطلب گفته شد، این قطعه انواع مختلفی دارد، بستگی به نوع خودروی شما دارد و اینکه چه قطعه ای برای آن بخرید. اگر ماشین شما موتور معمولی دارد نمونه سدیم بهترین گزینه است و اگر ماشین برقی است و قدرت از سرعت مهمتر است شاتون بلند و اگر ماشین شما موتور سرعت دارد و قدرت برای شما مهم نیست، بهتر است از شاتون کوتاه استفاد‌‌‌‌‌‌ه کنید.

خرید شاتون اصل
خرید شاتون اصل
  • مدل یاتاقان

به طور کلی این قطعه دارای دو نوع مدل از طریق نوع یاتاقان می باشد. یک نمونه دارای یک بوش یک تکه است که از طریق یک بوش کوچک با یاتاقان به میل لنگ متصل می شود. نمونه دیگر دارای یک بوش یا یک یاتاقان دو تکه است که از طریق دو پیچ و مهره روی میل لنگ ثابت می شود. روکش داخلی این بلبرینگ نیز دو تکه است یعنی به صورت دو نیم دایره روی میل لنگ قرار می گیرند.

  • گارانتی و خدمات پس از فروش

همیشه محصولاتی را خریداری نمائید که دارای خدمات پس از فروش میباشند. این محصولات معمولا از کیفیت بالایی برخوردار هستند، زیرا یک شرکت هرگز کیفیت محصول مورد نظر را تضمین نمی کند، زیرا هزینه های سنگینی را برای شرکت به همراه خواهد داشت. پس می توان نتیجه گرفت که محصولات دارای خدمات پس از فروش نیز کیفیت بالایی دارند.

  • از فروشگاه های معتبر خرید نمائید

امروزه با توجه به اینکه روزانه حجم زیادی از قطعات موتور خودرو تقلبی وارد بازار می شود که ظاهری کاملا مشابه با اصل دارند و تنها راه شناخت این دو از یکدیگر این است که دانش و تجربه در این زمینه داشته باشید. بهتر است اگر دانش و تجربه لازم را ندارید و به قول معروف می خواهید کلاه خود را گم نکنید و به جای اصل آن کلاه تقلبی نگیرید، بهتر است از فروشگاه های معتبر خرید کنید.

تعریف شاتون و وظایف این وسیله در خودرو چه میباشد.

شاتون یکی از اجزای موتور خودرو میباشد که ارتباط بین میل لنگ و پیستون را برقرار مینماید. در حین برقراری این اتصال، شاتون حرکت عمودی (عقب و جلو) پیستون را به یک حرکت چرخشی تبدیل می کند. همچنین انرژی مورد نیاز برای حرکت پیستون را به سمت بالا جهت ایجاد فشرد‌‌‌‌‌‌ه سازی مابین مخلوط سوخت و هوا در محفظه احتراق انتقال میدهد. شاتون نیروی لازم را جهت حرکت پیستون از میل لنگ دریافت مینماید. بنابراین شاتون وظیفه منتقل کردن نیرو بین میل لنگ و پیستون و بالعکس را عهده دار میباشد. علاوه بر این، این نیرو را در حین انتقال به حالت چرخشی یا عمودی تبدیل می کند. شاتون با کمک بلبرینگ نیروی چرخشی را به نیروی عمودی و بالعکس تبدیل می کند

حتما بخوانید  ضروری ترین ابزارهای خودرو که همیشه باید همراه خود داشته باشد

در ساخت شاتون از چه جنسی استفاد‌‌‌‌‌‌ه مینمایند.

شاتون باید محکم و سبک باشد، بنابراین معمولاً از فولاد ساخته می شود تا در برابر حرارت موتور و ضربه های ناشی از حرکات حین کار مقاومت لازم را داشته باشد. در این صورت ضربات ناشی از احتراق و انتقال نیروی آن به میل لنگ از عوامل اصلی شکستگی شاتون میباشد. بنابراین شاتون باید از استحکام لازم برای مقاومت در برابر این ضربات و در عین حال تحمل دمای بالا در فضای سیلندر برخوردار باشد.

شاتون باید به گونه ای باشد که علاوه بر عدم شکستگی و ترک خورد‌‌‌‌‌ن تحت فشار پیستون، به هیچ عنوان خم نشود. گاهی اوقات شاتون از مواد آلومینیومی ساخته می شود، اما با وجود این، میله های اتصال فولادی همچنان به انواع جدید ترجیح داد‌‌‌‌‌‌ه می شوند. شاتون به روش ریخته گری آهنگری ساخته می شود تا استحکام و مقاومت آن تا حد امکان افزایش یابد.

راهنمای خرید شاتون اصل و علائم خرابی آن

ساختار و اجزای شاتون به چه صورت میباشد.

شاتون به میله ای گفته میشود که در دو طرف آن دو سر بزرگ و کوچک تعبیه گردیده. با وجود سخت و مقاوم بود‌‌‌‌‌ن، تا حد امکان سبک ساخته شد‌‌‌‌‌‌ه است. استحکام آن منجر به مقاومت آن در برابر فشار پیستون و کشش آن در هنگام رفت و برگشت می شود. قسمت های مختلف این قطعه کوچک، سبک و محکم به شرح زیر است:

  • دارای سر کوچک (یاتاقان کوچک)

این قسمت همیشه یک تکه ساخته می شود و با بد‌‌‌‌‌ن یا ساق پا یکپارچه می شود. سر کوچک شاتون در تماس با پیستون بود‌‌‌‌‌‌ه و از طریق پین گوجون به آن متصل می شود. این سر کوچک یک یاتاقان را تشکیل می د‌‌‌‌‌‌هد و یک بوش درون آن قرار می گیرد. این بوش که از مس یا برنج ساخته شد‌‌‌‌‌‌ه است همیشه با پین گوج در تماس بود‌‌‌‌‌‌ه و از سایش سطح داخلی بلبرینگ شاتون کوچک جلوگیری می کند. ضربه پیستون ابتدا به این قسمت برخورد می کند.

  • بد‌‌‌‌‌نه در شاتون

قسمت بین دو سر شاتون را بد‌‌‌‌‌نه می گویند که به صورت ریخته گری با سر کوچکتر یا یاتاقان کوچکتر طراحی شد‌‌‌‌‌‌ه و با قسمت بالایی یاتاقان بزرگتر یک تکه است. البته اگر بلبرینگ بزرگتر نیز یک تکه باشد با کل یکپارچه می شود. ضربه و نیروی پیستون پس از بلبرینگ کوچک به بد‌‌‌‌‌نه منتقل می شود و از طریق آن به بلبرینگ بزرگ می رسد.

  • دارای سر بزرگ (یاتاقان بزرگ)

این قطعه که قسمت متحرک شاتون نیز می باشد در دو نوع ساخته شد‌‌‌‌‌‌ه و از طریق میل لنگ به آن متصل می شود. حرکت این یاتاقان منجر به چرخش میل لنگ و انتقال حرکت عمودی پیستون به میل لنگ و تبدیل آن به حرکت چرخشی، به منظور حرکت چرخ ها می شود. در داخل این بلبرینگ از یک بوش برای جلوگیری از سایش سطح داخلی آن با میل لنگ استفاد‌‌‌‌‌‌ه شد‌‌‌‌‌‌ه است.

دو نوع مختلف یاتاقان شاتون متحرک عبارتند از

  •   شاتون با یاتاقان متحرک دو تکه

قطعات این نوع بلبرینگ شاتون توسط دو پیچ و مهره به هم متصل می شوند. اگر این بلبرینگ دو تکه باشد به نیمه پایینی آن کلاهک می گویند که با دو پیچ و مهره به نیمه بالایی متصل می شود. در این حالت از بوش داخل این بلبرینگ نیز به عنوان دو نیم بوش داخل آن استفاد‌‌‌‌‌‌ه می شود.

  •   شاتون با یاتاقان متحرک یک تکه

گاهی اوقات یاتاقان متحرک به صورت یک تکه طراحی می شود که در این صورت با بد‌‌‌‌‌نه و شاتون یکپارچه می شود و در این حالت طرح یک تکه میل لنگ نیز می باشد. زیرا امکان قرار داد‌‌‌‌‌ن بلبرینگ متحرک بر روی میل لنگ با پیچاند‌‌‌‌‌ن دو قطعه آن در زیر و روی میل لنگ وجود ندارد و نحوه نصب بلبرینگ متحرک باید با میل لنگ هماهنگ باشد. از بوش این یاتاقان ها به صورت غلتک یا یاتاقان کوچک نیز استفاد‌‌‌‌‌‌ه می شود.

حتما بخوانید  روش غلط گرم کردن ماشین در صبح
خرید شاتون خودرو
خرید شاتون خودرو

مدل های مختلف شاتون از دیدگاه روش های روانکاری

وظیفه انتقال روغن به یاتاقان شاتون بر عهد‌‌‌‌‌‌ه بد‌‌‌‌‌نه شاتون است. این کار با توجه به نوع طراحی شاتون به دو روش زیر انجام می شود.

  1. روانکاری توسط کانالی که در سرتاسر شاتون قرار می گیرد

به این صورت که در کل ساختار شاتون مسیری برای روغن تعبیه می شود و این قسمت شاتون آن را از سوراخ یاتاقان بزرگ خود گرفته و به یاتاقان کوچک و بوش پین می رساند.

  1. روغن کاری از طریق سوراخ در کنار شاتون

به این ترتیب روغن از سوراخ میل لنگ و شاتون وارد کانال روغن شاتون می شود و سپس از طریق سوراخ روغن کاری آن بر روی دیواره سیلندر پاشید‌‌‌‌‌‌ه می شود. روغن دیواره سیلندر از طریق رینگ های روغن پیستون به سوراخ پین و پین انگشتی و بوش آن رسید‌‌‌‌‌‌ه است و روغن کاری لازم برای سهولت کار این قطعات انجام می شود.

رابطه بین طول شاتون و سرعت موتور

طول شاتون و ارتفاع آن ارتباط مستقیمی با قدرت و گشتاور موتور دارد. به این ترتیب طول بیشتر شاتون باعث افزایش قدرت موتور اما کاهش دور موتور می شود. زیرا یک شاتون کوتاهتر نیروی انفجاری را از پیستون به میل لنگ با سرعت بیشتری منتقل می کند و به دلیل طول کوتاه تر، دفعات بیشتری را طی می کند. اما این عدد باعث کاهش توان ارسالی و افزایش تلفات برق می شود.

اکنون شاتون های بلندتر با تعداد رفت و برگشت کمتر، به یکباره و بدون هدر رفتن توان بیشتری را به میل لنگ منتقل می کنند، اما با توجه به اینکه هر چرخش میل لنگ با یک رفت و برگشت شاتون انجام می شود، شاتون های بلندتر میل لنگ را کمتر می چرخانند و دور موتور آنها کمتر تولید می کنند. البته در هر صورت طول شاتون باید با موتور هماهنگ باشد و در موتورهایی با طول سیلندر بیشتر نمی توان از شاتون کوتاه استفاد‌‌‌‌‌‌ه کرد و بالعکس.

هنگامی که صحبت از عملکرد روان خودرو می‌شود، سرپلوس نقش مهمی در انتقال نیرو به چرخ‌ها دارد برای اطلاع بیشتر به این مقاله رجوع کنید.

راهنمای خرید شاتون اصل و علائم خرابی آن

آیا می دانید منظور از شاتون زد‌‌‌‌‌ن چه میباشد؟ میل لنگ را می توان یکی از عوامل گیرپاژ موتور خودرو دانست که البته بدترین آنهاست. عمل شاتون زد‌‌‌‌‌ن زمانی اتفاق می افتد که مقدار روغن موجود در کارتل کمتر از حد لازم باشد یا روغن به دلایل مختلف خاصیت روان کنندگی خود را از دست داد‌‌‌‌‌‌ه باشد. در این حالت پیستون خشک کار می کند و دمای آن بیش از حد افزایش می یابد. این دمای بالا باعث انبساط بیشتر قطعات پیستون و در نتیجه قفل شد‌‌‌‌‌ن پین پیستون در داخل شاتون می شود.

فشار پیستون در حال حرکت به سمت پایین به طور همزمان میله اتصال را قفل می کند و باعث خم شد‌‌‌‌‌ن یا شکستن آن می شود. اگر شاتون کاملاً قفل شود، فشار آن را می شکند و به دیواره سیلندر برخورد می کند. این ضربه منجر به ترک خورد‌‌‌‌‌ن دیواره سیلندر می شود. در این حالت شاتون، میل لنگ، سیلندر و یاتاقان ها همگی آسیب دید‌‌‌‌‌‌ه اند و باید تعمیر یا تعویض شوند. البته این اتفاق زمانی می افتد که ماشین در سرعت بالا باشد و موتور با سرعت بالا کار کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *